В наш час існує велика різноманітність професій, що дозволяють працювати віддалено, і при цьому мати гідний дохід. Копірайтінг - одна з них. Не рідкість трапляється, коли люди, які чують слово «копірайтер», не розуміють, що це за спеціальність, помилково вважаючи, що такої професії взагалі не існує.
Деякі початківці копірайтери вважають, що в цій сфері багато заробити не можна. Це також помилкове сприйняття — існує чимало вакансій з цікавими завданнями та гідною оплатою. У цій статті розберемося з усіма тонкощами професії, розвінчуємо ключові міфи та покажемо, що копірайтер – сучасна, потрібна та цікава професія.
Якщо ви вже знайомі з копірайтингом і шукайте для себе вакансію або набираєте персонал, зверніться до нашого рекрутингового агентства Indigo Tech Recruiters. Ми ніндзя у тому, щоб знайти професіонала для вашої компанії. Працюємо понад чотирнадцять років на рекрутинговому ринку, маємо велику клієнтську базу та співпрацюємо з клієнтами з 26 країн світу.
Копірайтинг – що являє собою ця професія?
Поняття «копірайтинг» виникло в Америці ще в далеких вісімдесятих роках. Саме в цій країні з'явилася професія копірайтера – людини, яка створює рекламні слогани. Одним з перших найбільш успішних і впливових копірайтерів вважається Джон Еморі Пауерс, який розпочинав свій професійний шлях у 1870 як штатний фахівець, а пізніше, з 1886 року, продовжив роботу на фрілансі.
Сьогодні, в епоху діджиталу, копірайтинг вважається однією з найпопулярніших професій. Англійською «copywriting» – це створення рекламних, продаючих та презентаційних текстів. По суті – це своєрідна реклама товарів чи послуг, а не твір і не переказ, переписаний з інтернету, як багато хто думає. До таких статей є технічні вимоги, яких важливо дотримуватися.
Відповідно, копірайтер – це фахівець, який складає маркетингові тексти, які сподобаються замовнику, клієнтам та сайтам.
Не кожен автор здатний створити справді якісний контент, який міг би переконувати не лише пошукові машини, а й людей. Не всім авторам це під силу. Але цьому, як і багато в нашому світі, можна навчитися. Пошукові системи постійно вдосконалюються, а значить, підвищуються вимоги як до самих текстів, так і копірайтерів. Через це багато замовників бояться зв'язуватися з виконавцями, побоюючись неякісної роботи, а самі копірайтери ризикують бути ошуканими недобросовісними роботодавцями.
Насправді копірайтинг – одна з найбільш затребуваних послуг, що дозволяє мати гарний рівень заробітку. Крім того, це можливість виявити свій талант, дати волю уяві та креативу. Хороші тексти потрібні:
- власникам інтернет-сайтів, які пропонують послуги та товари;
- популярним виданням;
- новим порталам.
Написання текстів замовляють SEO-фахівці, PR-менеджери, відомі ЗМІ, агенції, вебстудії, власники сайтів та гідно оплачують таку роботу.
Міфи та помилки, пов'язані з професією копірайтер
Деякі новачки, які тільки починають свій шлях у копірайтингу, часто зупиняються на півдорозі до успіху. Все це обумовлено великою кількістю міфів помилок, що витають навколо цієї професії. Ми зібрали найпоширеніші з них, щоб розвіяти. Це допоможе людям не боятися пробувати свої сили чи навпаки зрозуміти, що копірайтинг не те, що вони очікували.
Міф 1. На біржі копірайтингу немає великого заробітку
Біржі — непоганий старт у копірайтингу, але вигідніше співпрацювати безпосередньо з великими сайтами та компаніями, які регулярно даватимуть завдання. Заробити на біржі все одно можна. Як правило, на такому сервісі існує два майданчики:
- на першому замовник розміщує завдання, тобто шукає копірайтера;
- на другому – автори пропонують свої послуги та шукають замовлення.
Найпопулярніші українські платформи, де можна стати акулою пера: WordFactory, UAtxt, Кабанчик, Freelance.ua.
Щоб заробляти на біржі, потрібно мати високий рейтинг, портфоліо, позитивні відгуки та вчасно виконувати завдання. За перерахованими даними вас шукатимуть замовники.
Якщо ви просто зареєструєтеся та розмістите своє резюме – цього буде мало, щоб знайти постійне джерело доходу та потік замовлень.
Міф 2. Стати копірайтером може кожен
Якщо ви чудово навчалися в школі й любили писати твори, успішно ведете блог у мережі або пробували свої сили в написанні книг – це ще не означає, що ви зможете стати гарним копірайтером.
Копірайтинг – це створення насамперед комерційних, а не інформаційних текстів. Копірайтеру важливо вміти знайти, обробити й подати інформацію так, щоб цільова аудиторія (ЦА) її зрозуміла і зацікавилася. Ви повинні орієнтуватися на різну ЦА – чоловіки, жінки, підлітки, діти, механіки, косметологи, будівельники тощо. Для кожної з них ви повинні писати зрозумілою мовою, а це непросто і дано не кожному.
Якщо ідею вигадують, то інсайт знаходять. Необхідно розуміти потреби аудиторії у потрібному контенті. Чим краще ви знаєте читачів, тим більше можна знайти інсайтів.
Багато авторів намагаються писати вигадливо і красиво, роблячи довгі вступи, використовуючи мовні звороти та яскраві фрази, при цьому отримуючи відмову від клієнта. У копірайтинг це не завжди потрібно. Важливо писати просто, лаконічно і зрозуміло, інакше текст з великою ймовірністю залишиться поза увагою, а отже, в ньому немає жодної необхідності, він не працює (не продає, не рекламує, не інформує).
Міф 3. Працювати доводиться лише за технічним завданням (ТЗ)
Частково це так. Однак у копірайтерів з досвідом можуть зустрічатися й замовлення без ТЗ, наприклад, вказана лише тема чи побажання, що хочуть побачити в тексті. Втім, трапляються й досить чіткі технічні завдання, що складаються з:
- докладного тезового плану;
- список рекомендованих джерел;
- необхідних ключових фраз і слів, їх частоту.
Такі ТЗ найчастіше складають студії контенту, вебстудії, де з клієнтом безпосередньо спілкується не сам копірайтер, а менеджер. SEO-фахівець створює потім технічне завдання, спираючись на побажання замовника.
З зовсім іншими ТЗ можна зіткнутися на біржах, коли потрібен, наприклад, текст малого обсягу, але при цьому частота ключових запитів зашкалює або стаття має пройти всі можливі перевірки. Це насправді лише заважає написанню якісного контенту. Це ненормально і погоджуватись на такі завдання не рекомендуємо.
Міф 4. Копірайтинг не приносить високого та стабільного доходу
Копірайтинг добрий тим, що розглядати його можна і як підробіток, і як джерело основного доходу. Все залежить від того, скільки часу та сил ви готові віддавати цій справі. В основному заробіток розраховується, виходячи з того, скільки замовник готовий платити за 1000 знаків без пробілів.
Ви самостійно можете встановити для себе обсяг, який готові писати та здавати у строки. Це і буде ваш доход. Щоправда, є ще кілька важливих нюансів:
- досвід автора — чим він більший, тим вища оплата за тисячу знаків;
- вміння вчасно здавати якісний продукт;
- вміння писати в різних стилях;
- якщо ви пишете “сиро”, швидше за все, від ваших послуг скоро відмовляться;
- деякі замовники за перероблювання готові платити додатково преміальні, тоді кінцевий заробіток буде вищим.
Новачок не відразу зароблятиме стільки, скільки фахівець зі стажем. Однак у вас є всі шанси з підробітку перейти до стабільного заробітку. До того ж щомісяця ви можете підвищувати рівень доходу, збільшуючи обсяги роботи та розширюючи клієнтську базу.
Міф 5. Високий рівень конкуренції
Якраз усе навпаки. Чому? – запитаєте ви, адже професія затребувана. Вся річ у тому, що на біржі за можливість отримати невелике замовлення, звичайно, доведеться поборотися, а ось на складні проєкти провідних компаній, які бажають значно менше.
Цьому є дві основні причини:
- Більшість авторів-початківців вважають за краще шукати замовлення на біржах, щоб отримати хоч невелике замовлення, тому що у них ще немає великого досвіду, та й хороше портфоліо поки вони не створили. Їм нема чого запропонувати великому замовнику.
- Дослідні автори часто звикають до певного рівня оплати та роками працюють, не підвищуючи її, хоча пишуть добре і всі дедлайни дотримуються. Якщо їм трапляються високооплачувані проєкти, вони бояться брати їх, вважаючи, що ще професійно не доросли до такого рівня.
По-справжньому досвідчених та талановитих фахівців у сфері копірайтингу мало і знайти їх складно.
Міф 6. Опанувати копірайтинг можна за книгами та посібниками
Дуже часто люди, зацікавлені цією професією, вважають, що, якщо вони читатимуть багато літератури, відвідуватимуть вебінари та лекції, то зможуть одразу стати першокласними та затребуваними копірайтерами.
Це не зовсім так. Начитаність – це чудово. Книги розширюють кругозір, допомагають поставити мову і бути грамотнішими, але, як і в будь-якій іншій справі, у копірайтингу важлива практика. Теорія – це лише «верхівка айсберга», там багато корисної інформації, але щоб стати профі, важливо багато і якісно писати, «набивати руку». Професіоналізм приходить з часом, важливо займатися саморозвитком і бажано все ж таки пройти спеціалізовані курси, там вам розкажуть про всі «фішки».
Міф 7. Копірайтинг – це робота для молодих мам
Дуже часто копірайтерами стають дівчата, і приходять вони до цієї професії з декрету. Це дозволяє і розвиватися, і заробляти, і доглядати немовля, а також приділяти час особистим питанням. Але варто зазначити, що копірайтинг не має гендерної приналежності та не обмежується віком.
Є дуже багато чоловіків-копірайтерів, які досягли успіху в цій професії. Якщо ви добре пишете і ваші статті цікаві читачеві, немає різниці — чоловік ви чи жінка і скільки вам років.
Міф 8. Замовники воліють співпрацювати з копірайтерами “подешевше”
Це не зовсім правда. Річ у тому, що клієнт насамперед шукає людину, яка здатна створити якісний продавець контент, а не того, хто візьме за свої послуги найнижчу ціну.
Невисока ціна може говорити про те, що перед вами новачок. Співпрацювати з фахівцем-початківцем може бути ризиковано, адже він може і не впоратися із завданням.
Головне в хорошому копірайтері – талант і досвід, саме це і шукає замовник, вартість послуг – питання другорядне, яке завжди можна обговорити.
Міф 9. Відомі агенції та студії не хочуть співпрацювати з копірайтерами-початківцями
Звичайно, як і в будь-якій іншій професії, великий досвід у копірайтингу вітається. Однак це не є ключовою перевагою. У такій роботі важливіше те, як автор пише, чи вміє він зачепити цільову аудиторію і чи дотримується дедлайнів. Перевіряється все це спеціальними тестовими завданнями. Автору пропонують написати текст на певну тематику, та дають терміни на виконання поданої задачі.
При цьому роботодавець може попросити надіслати кілька своїх текстів для ознайомлення, але їх точна кількість навряд чи відіграє велику роль. Краще показати кілька хороших текстів, ніж десяток слабких шаблонних статей.
Далі це завдання оцінять, якщо воно вражає та відповідає запитам компанії, вас можуть взяти на роботу. Тому знайти хорошу вакансію можна навіть у дуже відомій студії, головне показати, що ви справді кваліфікований та талановитий фахівець.
Міф 10. Щоб стати копірайтером, не потрібна освіта
Якщо ви розраховуєте писати невеликі прості та недорогі тексти, то, в принципі, окрім гарної грамотності та знання основ SEO більше жодних навичок і не потрібно. Для цього необов'язково мати профільну освіту чи бути філологом.
Звичайно, варто поцікавитись стилями, розуміти, як утримати увагу читача. Потрібно знати, як правильно оформити та структурувати текст. Ці навички можна освоїти самостійно та досить швидко. Тим більше в наш час є курси та сервіси, де навчитися всього цього можна безкоштовно.
Якщо ж ви прагнете працювати у сфері контенту, що продає, і писати професійні маркетингові статті – без спеціальної підготовки це буде складно зробити. Для цього передбачені спеціальні курси, де навчають усім тонкощам копірайтингу, після їх закінчення ви повністю готові до серйозної роботи в мережі.
Як бачите, копірайтинг – це цікава і затребувана професія, але зі своїми викликами та нюансами. Тепер ви точно розумієте, що це таке, і можете вирішити для себе, чи варто намагатися занурюватися в цю професію. Не кожен може писати якісні рекламні тексти та не всім така робота подобається. Не багато хто залишається у професії після перших невисоких гонорарів та невдач.
Основне завдання копірайтера – продавати за допомогою текстів. Заробіток у цій сфері залежить від досвіду, професіоналізму та амбіцій фахівця.
Копірайтинг – не просто тексти, це інформативний та логічний контент, в якому присутні:
- розуміння психології та інсайтів аудиторії;
- розуміння тонкощів ринку та продукту, з яким ви працюєте;
- знання нюансів просування продукту в інтернеті;
- вміння створювати якісний контент;
- акцентування уваги на точках диференціації продукту або сервісу, про який ви пишете, від інших гравців на ринку.
У будь-якому випадку копірайтинг – це цікаво та пізнавально. Якщо підійти до цієї професії з відповідальністю та любити те, що робите, ви обов'язково досягнете успіхів. Хоч професія копірайтер для багатьох ще звучить дивно і незрозуміло, але це сучасна та престижна спеціальність, у якій варто спробувати себе. Нехай вам не заважає величезна кількість існуючих помилок, тому що вони виникають через те, що в нашій країні ця професія порівняно молода і про неї ще мало відомо. Тож не слухайте нікого, дерзайте, і все у вас вийде.