Ротація співробітників: способи переміщення фахівців усередині організації

Twitter
Linkedin
Facebook
Telegram

Сучасні компанії наголошують на збереженні та розвитку своїх співробітників. Якщо хтось із членів команди перестав добре справлятися зі своїми обов'язками, його не звільняють, а пропонують альтернативу: навчання, спрямоване на підвищення скілів, або зміну діяльності.

Сучасні компанії наголошують на збереженні та розвитку своїх співробітників. Якщо хтось із членів команди перестав добре справлятися зі своїми обов'язками, його не звільняють, а пропонують альтернативу: навчання, спрямоване на підвищення скілів, або зміну діяльності. Це дозволяє зберегти трудовий ресурс і знизити витрати на найм нових людей, знають в Indigo Tech Recruiters.

Що таке ротація кадрів у компанії

Ротація кадрів – це переміщення співробітників у рамках однієї компанії. Найчастіше працівникам пропонують нову посаду чи інший відділ. Також це може бути переведення співробітника до іншого офісу чи філії. При цьому роботодавець залишається тим самим.

Ротація кадрів звична у більшості європейських країн – там це вважається нормою. Ми ще не до кінця втілили практику західних партнерів, проте з кожним роком використовуємо цей досвід частіше.

Які види ротації персоналу

Виділяють кілька видів ротації персоналу, які відрізняються за:

  1. Напрямком – горизонтальний або вертикальний. У першому випадку персонал пересувають з посади на посаду або з відділу до відділу без зміни статусу. У другому випадку йдеться про вихід на керівні рівні.
  2. Функціоналом. Може бути повне або часткове збереження звичних обов'язків або отримання абсолютно нової спеціалізації.
  3. Періодичністю. Зазвичай виділяють щомісячну, щоквартальну чи щорічну ротацію.
  4. Метою. Переміщення співробітників може застосовуватися з погляду профілактики, отримання додаткової освіти, підбору кадрового резерву та інших цілей.
  5. Суб'єктами. Ротації піддається як рядовий персонал, і керівники.
  6. Територією. Це може бути інший відділ, підрозділ чи філія.
  7. Часом. Переміщення може бути тимчасовим або незмінним.

Ротацію може запропонувати керівник чи сам співробітник. Іноді переміщують не одну людину, а кількох або навіть цілий відділ.

Причини переміщення персоналу всередині компанії

Для кадрових перестановок є безліч причин. Розглянемо найпопулярніші з них:

  • Співробітник мріє про кар'єрне зростання.

Завдяки ротації члени команди можуть удосконалювати свої знання та отримувати новий досвід, що дозволяє їм досягти кар'єрних вершин.

  • Емоційне вигоряння.

Працівники, які довго не змінюють сферу діяльності, часто стикаються з емоційним вигорянням. Це впливає не лише на їхню роботу, а й на стан здоров'я. Зміна посади або сфери діяльності допомагає впоратися зі втомою та вигорянням.

  • Альтернатива звільненню.

Якщо фахівець погано справляється зі своїми обов'язками, можливо, він добре проявить себе на іншому місці.

  • Конфлікти у колективі.

Було так, що один із членів команди не може порозумітися з іншими, проте при цьому добре справляється з обов'язками. У такому разі ротація може допомогти.

  • Заміна відсутнього співробітника.

Працівник пішов у відпустку чи на лікарняний? У такому разі заміна допоможе не перекладати обов'язки на інших людей, а успішно вийти зі становища.

  • Підвищення.

Іноді набагато простіше «виростити» керівника з членів команди, а не наймати людину збоку.

  • Формування кадрового ресурсу.

Ротація допоможе сформувати кваліфіковану команду, члени якої можуть замінити один одного або обійняти нову посаду у зв'язку з розширенням бізнесу.

Переваги та недоліки ротації кадрів

Плюси ротації очевидні – зміни вигідні обом сторонам. Працівник може здобути нові знання, прокачати скіли, не розлучаючись з начальством. При цьому фахівець:

  • працює більш активно;
  • дізнається більше про роботу компанії;
  • вчиться взаємодіяти з колегами;
  • отримує новий досвід;
  • може виграти у матеріальному плані;
  • стає більш мотивованим та залученим.

Керівник за допомогою ротації може:

  • відкрити нові горизонти та можливості для бізнесу;
  • зайнятися індивідуальним плануванням кар'єри кожного співробітника;
  • передати свій досвід та знання працівникам;
  • сформувати нові відносини всередині колективу;
  • легше керувати змінами.

При цьому керівнику не потрібно перебирати вакансії, шукати нових людей, проводити співбесіди та наново розповідати про корпоративну культуру та цілі компанії. Раціональний перерозподіл співробітників допоможе підвищити продуктивність роботи, заощадити ресурси на найм та навчання нових працівників, а також грамотно вийти з будь-яких нестандартних ситуацій. Злагоджена та дружна команда може працювати більш ефективно, приносячи бізнесу прибуток.

З мінусів варто зазначити:

  • небажання співробітників переходити на іншу посаду або навчатися чогось нового;
  • необхідність переїзду (якщо йдеться про переведення в іншу філію);
  • важке звикання співробітників до нових умов роботи.

Зазначимо, що плюсів у ротації набагато більше. І якщо співробітників правильно підготувати, вони віднесуться до змін лояльно та з розумінням.

Мета ротації працівників 

Переведення співробітників має бути виправданим. Дуже важливо знайти ті посади, які максимально розкриють потенціал працівника – лише тоді команда працюватиме як злагоджений механізм. До того ж підвищується рівень окремо взятих людей, які перетворюються на експертів, а це грає лише на користь бізнесу.

Як зрозуміти, кого ротувати

Ротація має відбуватися добровільно. Примусове переміщення призведе до поганих результатів та буде невиправданим. Тому обов'язково враховуйте думку колективу.

Якщо у вас вже є людина на прикметі, запропонуйте їй ротацію. Поясніть причини та опишіть перспективи. При грамотному реченні ризик відмови мінімальний.

Також можна провести опитування серед членів колективу, запропонувати їм надіслати письмові заявки на посади, в яких вони хотіли б себе спробувати.

Що потрібно для успішних ротацій

Ефективність ротації безпосередньо пов'язана з тим, як її організовано. Спочатку необхідно визначити цілі, зважити всі плюси та мінуси. Також варто скласти план підготовки та призначити людину, відповідальну за ротацію.

Етапи ротації фахівців 

Спочатку необхідно зрозуміти: чи готова ваша організація до ротації працівників? Обов'язково дізнайтесь про думку колективу. Тільки після позитивної відповіді та згоди працівників можна приступати до перестановок.

Проводьте ротацію за допомогою таких етапів:

  1. Визначте цілі ротації. Врахуйте, що сам процес є досить складним, і потребує певних зусиль.
  2. Поговоріть із персоналом. Поясніть переваги ротації, розкажіть про кар'єрне зростання та набуття нових навичок.
  3. Створіть експертну групу. Саме ці люди мають займатися всіма питаннями ротації та сповіщати про її результати. Добре, якщо до групи увійде HR.
  4. Організуйте консультації для персоналу. Це можуть бути лекції, семінари, індивідуальні розмови.
  5. Створіть документальну базу. Необхідно внести зміни до трудового договору, штатного розкладу, табеля обліку робочого часу. Також потрібно підготувати для співробітника письмову угоду. Усі зміни можна проводити лише після отримання письмової згоди працівника.
  6. Визначте періодичність ротації. Компаніям, які тільки-но починають знайомитися з цим напрямком, варто проводити ротацію не частіше разу на рік.
  7. Розробіть систему грейдів та кейсів. Необхідно розподілити працівників за посадами (наприклад, провідні менеджери, інженери, керівники відділів).

Після проведеної ротації необхідно обов'язково провести аналіз. Потрібно відповісти на запитання: чи це було ефективно? Як співробітники виявили себе на нових місцях? Чи здобули працівники нові знання? Для оцінки можна використовувати тестування або анкетування.

Ротація – ефективний інструмент розвитку бізнесу. Важливо грамотно організувати процес, витративши при цьому мінімум часу та коштів.

Інфо
Автор статті: SEO InWeb
3923 Переглядів
Категорія Рекрутинг
05.01.2023