Гейм-девелопмент — процес дизайну, розробки та релізу гри. Іноді гейм-девелопментом займається одна людина і досягає успіху - як це було зі Stardew Valley, Undertale, Axiom Verge, Dust: An Elysian Tale. Зазвичай це триває роки.
Але найчастіше над грою працюють від трьох до тисячі фахівців. Як мінімум, на проєкті мають бути професіонали у таких галузях, як програмування, гейм-дизайн та створення графіки. На основі цих базових професій розрослися цілі галузі спеціальностей та спеціалізацій — на сьогодні їх налічують до сотні! Розглянемо основні з них, розповімо про те, кому вони підходять, а також торкнемося зарплатного питання — скільки можна заробляти, працюючи в геймдеві в Україні.
Програмування
Программісти створюють код — основу ігрового світу, завдяки чому користувачі можуть переміщатися ігровим світом і в принципі взаємодіяти з ним.
Вчимо закривати вакансії оперативніше та якісніше. Спікери курсу: Ірина Шамаєва, Стаська Падалка, а також експерти з Garmmarly, DataArt, Медіа-Групи України та, звичайно, Indigo Tech Recruiters.
Дивитись програмуНайпоширеніші спеціалізації програмістів у геймдеві:
- Програміст ігрового процесу або ігрової механіки (Gameplay Developer) — програмує взаємодію гравця з ігровим світом.
- Програміст UI (UI Developer) — програмує інтерфейс, наприклад, меню, Heads-Up дисплеї (такі, як окуляри здоров'я, мінікарта, компас).
- Програміст інструментарію (Tools Developer) — створює редактори, утиліти та інші інструменти для художників і дизайнерів усередині движка або на Qt.
- Програміст 3D-движка (Game Developer) — займається відображенням ігрового світу на екрані (створює шейдери, графічні ефекти тощо)
- Програміст мережного коду, бекенда (Back-end Developer) — забезпечує роботу гри через Інтернет або локальну мережу, зв'язок з серверами оновлень, взаємодія з іншими гравцями, отримання даних.
- Програміст штучного інтелекту (AI Programmer) — програмує моделі поведінки ігрових персонажів.
У компаніях, які працюють з кастомними двигунами (наприклад, Ubisoft, Gameloft, Deep Silver), є ще посада Розробник анімаційних систем(Animation Developer). Ці хлопці розробляють та вдосконалюють анімаційні системи, працюють зі Skeletal animation.
Деякі компанії створюють власний движок для розробки ігор, чим займаються Розробники движка (Engine Developers). Нещодавно сформувалася окрема спеціальність DevOps Developer. Ця людина займається мікросервісами, наприклад, клієнтами Battle.net та Uplay.
Програмісти графіки (Graphics Programmers) спеціалізуються на рендерингу та якісному малюнку, пишуть шейдери, працюють з OpenGL, DirectX. Це не найпопулярніша спеціальність, особливо в Україні: в популярних двигунах є вбудовані редактори шейдерів, і в цілому завдання реалізуються без участі окремого програміста.
Скіли
Найпопулярніша мова в геймдеві — C++. C# і Blueprints - для роботи з Unreal Engine; скриптові мови, наприклад, Python та Lua. Для мобільної розробки знадобиться знання нативних мов (Objective-C, Ruby-On-Rails, Java).
Кому це підійде
Тим, хто готовий просиджувати за комп'ютером по 8, а то й по 12 годин за напруженою розумовою роботою майже не розмовляючи. Інженерний склад розуму, любов до точних наук та алгоритмів, а також оптимізації всього і вся — вітаються.
Геймдизайн
Дизайн гри — це опрацювання основних концепцій, ігрового світу, геймплей, персонажів, створення контенту, в тому числі тексту та звуку. Хоча часто за весь геймдизайн відповідає одна людина, у великих компаніях цим займаються кілька вузькопрофільних фахівців:
- Дизайнер ігрової механіки (Game Mechanics Designer) - продумує і балансує правила гри, визначає геймплей. Як правило, повинен мати знання у програмуванні, щоб ставити завдання команді розробників.
- Дизайнер рівнів (Level Designer) — створює план рівнів, враховуючи їх особливості (наприклад, якщо на рівні буде бій — потрібно спланувати укриття, але щоб камера рухалася без перешкод).
- Дизайнер інтерфейсу (UI Designer) - розробляє інтерфейс вікон, меню, Heads-Up дисплеїв.
- Сценарист(Game Writer) - створює текстову складову гри. Це включає розробку сюжету, опис варіантів розвитку подій, конкретних сцен, написання діалогів персонажів.
- Наративний дизайнер (Narrative Designer) — вигадує сюжет і планує, як його викласти за допомогою ігрових механік, прописує ці механіки (що відрізняє цю посаду від сценариста).
- Дизайнер звуку (Audio /Soun designer) — підбирає та набуває весь звуковий контент, включаючи музику, аудіо ефекти. Відповідає за запис голосу персонажів.
Скіли
Гейм-дизайнером може стати лише той, хто дуже багато грав та грає у різні ігри. Потрібно розуміти жанри та механіки ігор, розбиратися в моделях монетизації та працювати з балансом гри, вникати в аналітику та моніторити ринок.
Кому це підійде
Тим, кого не відштовхують математика, фізика та геометрія, і тим, хто може похвалитися ґрунтовністю, скрупульозністю, посидючістю та аналітичним складом розуму.
Графічний контент
Гейм-дизайн може створити та програміст, якщо має достатній ігровий досвід. А ось якісна графіка все-таки зазвичай вимагає розвинених скіл у зовсім іншій області.
Наприклад, Джонатан Блоу створив прототип Braid за рік та отримав нагороду на фестивалі незалежних ігор на GDC’2006. Після цього він найняв художника і вони ще рік працювали над графікою. Натомість арти Undertale намалював розробник гри. Вони чарівні, але цілком піксельні. Не кожному жанру таке підійде. Для ігор класу ААА взагалі доведеться найняти цілу армію 2Д та 3Д художників!
- Концепт-художник (Concept Artist) - візуалізує ідеї персонажів, будівель, предметів, локацій у вигляді нарисів. Словом, малює концепт-арт. Моделер (Modeller) - промальовує в 3D моделі персонажів, їх одягу, зброї, техніки, будівель, ландшафту. Моделери можуть спеціалізуватися більше на техніці чи органіці. Для цієї спеціальності потрібно опанувати актуальні пакети тривимірної графіки (наприклад, Maya) і хоча б один двомірний пакет (Photoshop).Аніматор (Animator) - займається анімацією 3D-моделей, промальовує руху: ходьбу, біг, бій, а ще - вирази осіб персонажів. Художник з текстур (Texture Artist) - створює текстури. Зазвичай художник текстурами отримує готову тривимірну модель і накладає неї потрібні текстури в потрібних місцях. Художник з ефектів (FX Artist, FX - від Effects) - створює ефекти на кшталт вибухів, іскор та ін. І оптимізує їх під різні пристрої. Фахівець з ефектів має вміти моделювати, працювати з текстурами, розуміти, як працюють шейдери, розумітися на анімації.
Скіли
Головна вимога, окрім таланту, — володіння професійними програмами. Важливо постійно вивчати роботи інших студій та тренди.
Кому це підійде
Тим, хто любить одразу бачити результати своєї праці. Художня освіта та багата фантазія також знадобляться. Творчі натури зіткнуться з необхідністю слідувати ТЗ, не цуратися рутинної роботи і вкладатися в дедлайни — все це варто врахувати.
І ще півтори дюжини спеціальностей
Є багато спеціальностей, які не входять до перерахованих трьох напрямків. Не всі їх задіяні в процесі постійно. Наприклад, тестувальники або маркетологи можуть підключатися лише у потрібні моменти.
- Продюсер (Producer) - координує процес, розподіляє завдання, стежить за тим, щоб укластися в строки. Круті спеціалісти на цю топ-позицію у дефіциті. Продюсери зазвичай мають досвід керівництва інди-командою або технологічним стартапом.
- Режисер (Game director) - керує творчим процесом. Ця топ-позиція характерна скоріше для ігор класу ААА і не дуже затребувана ринку СНД.
- Скриптер (Scripter) — створює скрипти, які запускають серію подій.
- Локалізатор (Localiser) — готує гру до випуску у певній країні.
- Актори мокапа (Motion capture actors) — відіграють рухи та дії, на основі яких потім створюється анімація персонажа.
- Актори озвучки (Voice actors) - озвучують діалоги (і монологи).
- Адміністратор ігрових серверів (Game Server Administrator) - забезпечує стабільну роботу ігрового сервера, зазвичай виростає з сісадміну.
- Ком'юніті-менеджер (Community Manager) — управляє віртуальною спільнотою гри, спілкується з гравцями на різних майданчиках, пояснює нововведення.
- Тестувальник (QA, Quality Assurance Specialists) - виявляє та документує помилки та дефекти гри. При цьому, на відміну від тестера, в іграх менше покладаються на автоматизацію тестування.
- Аналітик (Analytics Specialist) — загалом, аналізує дії користувачів та допомагає оптимізувати гру. Дуже потрібна професія, яку можуть освоїти фахівці з математичною освітою.
- Маркетолог (Marketer) - забезпечує просування гри на ринку: працює з медіа, стрімерами, відеоблогерами, і т. д. Іноді маркетологи підключаються тільки на етапі, коли гра вже практично розроблена. Але дедалі популярнішим стає інший підхід — коли маркетологи супроводжують процес створення гри із самого початку.
Український ринок: зарплати та компанії
У більшості вакансій у вимогах значиться «любов до ігор». Робота в геймдеві, як правило, цікавіша і креативніша, ніж, скажімо, в аутсорсингу. До того ж багато спеціальностей не мають попиту за межами сфери розробки ігор (аніматори, моделлери, гейм-дизайнери). На жаль, зарплати в геймдеві зазвичай нижчі, ніж в інших областях — що в продуктових, аутсорсингових компаніях. Компанії в ігровій індустрії часто розраховують на внутрішню мотивацію співробітників, вважаючи, що нема чого мотивувати їх ще й високими зарплатами.
За результатами низки зарплатних опитувань, в Україні Senior та Team Lead розробники можуть розраховувати на $2700-3100(за медіаною), художники — $1800-2100, геймдизайнери — $1450-1700. Middle-розробники заробляють $1350 на місяць, художники – $1200 на місяць, геймдизайнери – $900 на місяць. За словами співробітників українських компаній, для початківців «з нуля» зарплата $200-300 — гаразд. Це справедливо для більшості спеціальностей, будь то гейм-дизайнер, QA, художник чи аналітик.
Зате досвідчених професіоналів з високою кваліфікацією (в усіх напрямках) — мало, і їхня зарплата може бути в кілька разів вищою від медіанної. Провідний програміст може отримати близько $5000 на місяць, геймдизайнер – до $4000 на місяць, топменеджер – понад $5000 на місяць. Найбільше затребувані програмісти, трохи менше — художники та геймдизайнери.
Загалом ринок дуже різноманітний. Загалом в Україні більше 100 компаній, які займаються геймдевом. Найбільші гравці, зі штатом понад 500 співробітників - Gameloft, Playtika, Plarium. Слідом за ними – Ubisoft, Wargaming, Eforb, Innovecs, Absolutist, Playrix, N-iX Game & VR Studio, п'ять великих компаній – Ubisoft, Crytek, Playtech, Gameloft, Playtika – офіси міжнародних виробників ігор, є багато невеликих студій та інді-команд.
Як потрапити в геймдев?
У гейм девелопмент можна потрапити кількома способами:
- Перейти з іншої області;
- Пройти відбір та піти стажуватися у велику студію (наприклад, Gameloft або Ubisoft);
- брати участь у конкурсах, які проводять компанії (актуально для художників);
- Навчитися (самому, на курсах онлайн або офлайн, наприклад у Games Academy) та шукати відповідні вакансії.
Багато компаній шукають співробітників усередині тусовки, за рекомендаціями, через особисті знайомства на конференціях. Хорошим варіантом може бути не чекати junior вакансій, а діяти: представитися першим. Знайдіть компанії, де ви хотіли б працювати, пограйте в їхні ігри та розішліть у ці компанії своє резюме з мотиваційним листом про те, чому їм варто взяти вас на стажування.
Важливо! І для роботи, для навчання потрібен добрий рівень англійської. А навчатися потрібно постійно — після того, як ви вже «потрапили» до геймдева, не час спочивати на лаврах. Потрібно постійно знати нові технології, тренди та інструменти.А коли ви прокачаєтесь до рівня Middle та Senior (або захочете перейти в геймдев, маючи досвід в іншій області) — пам'ятайте, що багато вакансій не розміщують у відкритому доступі. А вакансії для С-level і поготів. Компанії воліють віддавати такі позиції роботу IT-рекрутинговому агентству. Тож професійний рекрутер — друг фахівця.
INDIGO Tech Recruiters готові допомогти талантам у пошуку нової роботи в ігровій сфері, а геймдев-компаніям — у пошуку співробітників.