IT та Product напрямок в Україні розвивається та зростає постійно. А в Київстарі вирішили розвивати його всередині. За пів року компанія на чолі з СРО Михайлом Нестором перебудувала всі процеси для формування стратегії, команд, роботи з метриками, технічних процесів, автоматизації розробки та тестування та багато іншого. Тепер для IT та Product профі робота в корпорації стає місцем, де можна реалізувати свій потенціал та реально розв'язувати проблеми, бачачи метрики та досягнення відразу ж. Ми розпитали Михайла Нестора про те, як усе це працює.
Михайло Нестор: У принципі для нас нічого критично не змінилося. Ще до карантину ми встигли побудувати всі правильні процеси, зібрати всю комунікацію в софти, найняти ключових людей. У компанії практикувався «віддалений офіс» і раніше. Тож, по суті, у нас швидкість роботи не знизилася, а навпаки – зросла. Ті самі зідзвони для синхронізації, те саме планування, самі чати.
Наразі йде вже не перший тиждень і всім трохи важко без особистого контакту. Ми робимо багато відеодзвінків на всіх рівнях - від топменеджменту до департаментів, відділів, команд. Просимо людей більше дзвонити один одному, щоби був контакт. В іншому все стабільно.
Михайло Нестор: Київстар взяв курс на розробку ключових продуктів, у тому числі IT — усередині команди. Компанія має володіти своїми ключовими активами з погляду експертизи та технологій. Це – перший фактор.
Друге — швидкість та гнучкість, попри те, що робота йде у великій корпорації. Ми просто вибудовуємо всередині Київстар такі самі продуктові команди. У нас є підтримка топменеджменту та штаб-квартири. А решта – просто виконання.
Михайло Нестор: Зараз у нас близько 100 осіб, цього року ростемо до 150. Це повноцінні крос-функціональні команди розробки – від продактів та дизайнерів до back-end, QA та девопсів.
Також у нас поруч із командами весь продуктовий перформанс маркетинг та фахівці, які працюють з каналами утримання клієнтів – від чат-ботів до email-розсилок. Це важливо, без цього неможливо будувати зростання, покращувати метрики та заробляти більше грошей.
Михайло Нестор: Насамперед, це культура та процеси. Якщо спочатку процеси правильні, їм приділяється увага, ніхто не зрізає кути — до таких команд легко і приємно заходити. Вони продуктивно спілкуються між собою горизонтально та автономно, менше потрібно якоїсь зовнішньої фасилітації.
Також ми приділяємо велику увагу культурній складовій. Навіть якщо людина є ідеальним фахівцем, але не відповідає нашим стандартам у питаннях етики, наприклад, або ставлення до наших клієнтів, ми можемо обрати іншого кандидата. У масштабуванні дуже допомагає максимальна прозорість — ми дуже відкрито говоримо про цілі, метрики, результати компанії, стратегію. Активна комунікація не залишає місця домислам, не встигають сформуватися якісь острівці нерозуміння, в результаті все на одній хвилі та всім легше рухатися в один бік.
Михайло Нестор: Я думаю, що порівнювати треба не лише із корпораціями. З корпораціями легко — ми робимо внутрішню розробку, уникаємо аутсорсу. Хороша та здорова атмосфера продуктової компанії там, де люди не просто «пилять фічі», а реально розв'язують проблеми, бачать метрики та досягнення одразу ж. Така близькість до бізнесу та споживачів важлива. Якщо говорити про споживачів, Київстар має в Україні понад 26 мільйонів абонентів. Це виклик та відповідальність, адже кожен продукт впливає на життя багатьох людей. І це є цінним.
Якщо порівнювати з іншими компаніями на ринку розробки, то в Київстарі багато дуже банальних, але важливих речей — від офіційного оформлення та білих зарплат до страховок, річних бонусів, великої кількості навчання та внутрішніх заходів тощо. Розробники дуже дивуються, коли їм уперше сплачують річні бонуси. До цього в Україні не звикли, тим більше на тлі дуже хороших ринкових зарплат.
Михайло Нестор: Це складне питання. Багато будується на хімії. Насамперед ми шукаємо зрілих самостійних людей, професіоналів із відмінною робочою етикою. Людей, які горять продуктом, технологією, бажають навчитися нового зробити результат — не просто ходити на роботу з 9 до 18. Це дуже видно у спілкуванні, так багато кандидатів фільтрується. Ну і професійні навички, звісно. В основному, наші кандидати рівня Middle та Senior.
Михайло Нестор: В основі роботи з командами дуже «ванільний», класичний скрам процес із двотижневими ітераціями. Для нас це працює. Це дає прогнозовність, і стейкхолдери на відкритих демо постійно бачать прогрес. Працюємо разом за стратегією, пріоритетами, планами. Тут усе стандартно.
Михайло Нестор: Справді, Київстар виготовляє багато нових продуктів. Наприклад, у нас є Київстар ТБ — це повноцінні стрімінгові сервіси, включаючи мобільні програми плюс синергія з нашим домашнім ТБ та фіксованим інтернетом. З іншого боку — Doctor Online, який ми робили у партнерстві з однойменною компанією, у березні він став медичним додатком №1 в Україні. Ця програма, де на час карантину можна безкоштовно проконсультуватися з більш ніж 60 кваліфікованими лікарями. Окремий фокус у нас на Big Data – зараз ми робимо рішення для бізнесу у цій галузі.
Не все можу розповідати, невдовзі побачите.
Михайло Нестор: До мене роботи із продуктами не було. Була одна зовнішня команда — до речі, прекрасна настільки, що ми запросили їх стати нашими співробітниками, і тепер це наша команда повністю. Ми побудували всі процеси, найм та онбординг нового типу фахівців, вирішили масу адміністративних та організаційних питань. У великій корпорації багато чого спочатку було влаштовано трохи інакше, але компанія дуже швидко адаптується, люди це помічають.
Змінилося все — від продуктової стратегії та роботи з метриками (це не лише моя заслуга — весь менеджмент у нас дуже орієнтований на цифри та нові ідеї) до технічних процесів, автоматизації розробки та тестування, швидкості, ітерацій. Багато всього. Це все за пів року ми зробили.
Михайло Нестор: Виклики завжди однакові. Розуміння ринку. Круті команди, здатні швидко робити класний продукт та не вигоряти, гарна атмосфера. Метрики – користувачі, гроші. Утримання та зростання конверсій. Це все звичайні будні будь-якої продуктової компанії, у нас вони такі самі.
Михайло Нестор: Це велика тема. Головне розуміти, що це не один спринт, а довгий марафон. Якщо йти на поводу у стейкхолдерів, можна справді перепалити команди й втратити швидкість. Це іноді доводилося пояснювати окремо.
Інша грань - не робити функціонал задля функціонала. Все для метрик та користі. Цінність має нести кожна дія команди. Насправді у нас таких проблем практично немає. Усі розуміють, що й навіщо роблять, багато комунікації та ясні цілі для всіх.
Стратегічні питання ми вирішуємо лише на рівні всієї компанії, іноді адаптуємося. Але ми поки що відносно на самому початку шляху (хоч ми й великі, звичайно), поки нема про що сперечатися.
Михайло Нестор: Мотивують метрики та щасливі команди, які бачать – те, що вони роблять, комусь потрібно.
Михайло Нестор: Мені не пощастило з порадами, довелося всьому вчитися самому. Але так навіть веселіше! Головне — не хвилюватись і бути відкритими досвіду!
Михайло Нестор: Мені подобаються не разові кейси, а продукти, що постійно розвиваються, з хорошим досвідом. Мені подобається мобільний додаток Розетки, мені подобається те, що робить Нова пошта — років 5 тому ми не мріяли про такий сервіс та можливості керувати всім з додатка. Я говорю про продукти, які орієнтовані на український ринок. В іншому випадку доведеться обговорювати дуже багато — адже в Україні розробка, яка працює на тисячі класних компаній та продуктів для всіх країн.
Михайло Нестор: Рахувати гроші, ростити правильні метрики й не втілювати чиєсь геніальне бачення по пів року без зворотного зв'язку від ринку та користувачів. Це головна порада для будь-якої продуктової компанії;)
Розмовляла Ольга Морозова