Перший продакт у компанії — її засновник та ідейний натхненник. Однак із часом кількість завдань, проєктів та команда зростають, а керівник фізично не може розірватися та повноцінно встежити за всім. Не потонути в комунікації між різними відділами, командами, замовниками та рутиною допоможе продакт-менеджер.
Що це за фахівець, де його знайти та на які компетенції варто звернути увагу — розбираємося.
Хто такий продакт-менеджер
По суті, продакт-менеджер — це фахівець, що відповідає за створення та вихід на ринок продукту.
Чеклист ситуацій, у яких бізнесу потрібен продакт:
- є потреба в зростанні, але бракує ресурсів;
- є ресурси на зростання, але бракує продукту;
- хаос в організаційних процесах, через який компанія упускає можливості, а команда перебуває в стресі;
- зростання команди/напряму, який треба курувати.
Indigo Tech Recruiters School – новий стандарт знань в IT-рекрутингу. Спікери курсу: Ірина Шамаєва, Стаська Падалка, а також експерти з Garmmarly, DataArt, Медіа-Групи Україна і, звичайно, Indigo Tech Recruiters.
Дивитися програмуПродакт-менеджер працює на міждисциплінарному стику інтересів бізнесу, маркетингу та програмування. До його завдань входить контроль роботи над продуктом на всіх етапах, починаючи від стадії ідеї та завершуючи постпродакшеном та постінвестиційним аналізом. Крім того, такий фахівець розвиває продукт навіть після етапу випуску його у світ.
Як і в багатьох сучасних професіях, сферу відповідальності продакт-менеджера до кінця не визначено: кожна компанія висуває свої вимоги фахівцеві на цю посаду. Повний список обов’язків залежить від конкретної компанії. Хтось додає у сферу відповідальності такого фахівця розроблення нових ідей, а в іншій компанії завданням продакта буде лише контроль плану реалізації.
Варто розділяти завдання та позиції продакт- і проджект-менеджера. Продакт розбиває створення нового продукту на кілька етапів (проєктів), проджект — відповідає за виконання продуманого продактом плану створення та розвитку проєкту з урахуванням термінів і ресурсів компанії. Фактично продакт створює стратегію та наймає помічників (менеджерів проєктів), що звітують йому про кожен етап роботи.
До списку потрібних навичок продакт-менеджера входять:
- побудова продуктної стратегії;
- організація роботи команди: постановка цілей, розподіл обов’язків, складання та оформлення roadmap;
- створення, тестування та аналізування гіпотез;
- створення прототипів продуктних вирішень;
- робота з інструментами: Sketch, MarvelAPP, InVision, myBalsamic тощо;
- координація роботи різних відділів і департаментів компанії у прив’язці до продукту (PR, маркетинг, розроблення, продаж).
Крім того, продакту треба взаємодіяти з усіма залученими до роботи фахівцями, аналізувати ринок, визначати цільову авдиторію тощо.
Четвірка скілів продакт-менеджера
1️⃣ Стратегічне мислення
Допомагає генерувати ідеї та створювати стратегії розвитку, описує вигоди та цінності для клієнтів. Менеджер аналізує авдиторію, ринок, конкурентів тощо.
Який вигляд це має на прикладі:
За участі продакт-менеджера створено платформу для електронного документообігу, яка успішно функціонує. Однак без подальшого просування платформа швидко згасне. На цьому етапі продактові треба активізуватись у вивченні ринку, створенні й тестуванні гіпотез для запровадження нового функціоналу та подальшого розвитку.
2️⃣ Планування
Одна зі сфер відповідальності продакт-менеджера — планування, створення дорожніх карт і розставлення пріоритетів по завданнях. Менеджер продукту не просто вигадує ідеї, а й планує їхню реалізацію до найдрібніших деталей.
3️⃣ Побудова комунікацій
Продакт-менеджеру треба комунікувати з найрізноманітнішими фахівцями, що працюють над продуктом: розробниками, маркетологами, дизайнерами. У такій роботі не обійтися без уміння налагоджувати зв’язки та знаходити спільну мову з людьми будь-якого темпераменту.
Будь-який проєкт складається з різних елементів, за кожен з яких відповідає окремий фахівець чи департамент. Менеджеру також треба налагодити спілкування та обмін інформацією між відділами.
Те саме стосується роботи з підрядниками. Іноді для реалізації якогось обсягу роботи не обійтися без залучення зовнішніх фахівців: типографів, маркетологів, рекрутингових агенцій, щоб швидко закрити вакансії. Менеджерові продукту потрібно вміти якнайшвидше й за мінімальною ціною домагатися результату від залучених фахівців.
4️⃣ Ведення документації
Рано чи пізно в будь-якому проєкті з’являється пул документів: регламентів, інструкцій, технічної документації, дорожніх карт, кошторисів, описів, комерційних пропозицій. Завдання продакта — створювати такі документи, контролювати їх своєчасне надходження від команди та вільно орієнтуватися в інформації.
Найчастіше менеджер продукту має справу з:
- передпроєктною документацією: описом ідеї, регламентів, сфер відповідальності й технічних завдань;
- проєктною документацією: планами, дорожньою картою;
- робочими документами: докладним описом продукту, звітами про виконані роботи, окремими завданнями;
- підсумковою звітністю: фінальними звітами, постаналізом, інструкціями з використання продукту;
- фінансовою звітністю.
Як організувати процес пошуку продакт-менеджера
Перед тим як почати пошук продакта, варто ретельно проаналізувати поточний стан справ у проєкті. Які робочі моменти закриватиме новий фахівець? Що входитиме у сферу його відповідальності?
Щоб знайти фахівця, який потрібен конкретному бізнесу, важливо чітко та максимально докладно сформулювати вакансію. У вакансії мають бути:
- опис обов’язкових завдань;
- інформація про продукт: його роль, завдання, KPI, дані про команду, бюджет на тестування, методологія роботи;
- умови роботи;
- вимоги щодо софт-/гард-скілів, досвід роботи та володіння інструментарієм.
Важливо! Опис може охоплювати інформацію, що потрапляє під NDA. Не обов’язково додавати ці дані до тексту вакансії — досить залишити основні моменти. Однак докладно прописаний профіль працівника та підготовлені питання продакт-менеджерові прискорять і полегшать пошук потрібного фахівця в команду.
Поради з пошуку продуктного менеджера:
- Фільтруйте. Шукаючи продакт-менеджера, звертайте увагу на завдання й потреби компанії та відфільтровуйте фахівців з нерелевантним досвідом чи спеціалізацією.
- Підготуйте питання для співбесіди продакт-менеджера, які допоможуть оцінити бекграунд та скіли фахівця.
- Гантинг. Якщо ви вперше відкриваєте вакансію продакт-менеджера й не впевнені, що зможете якісно протестувати фахівця, подивіться на людей, які виконують аналогічний функціонал продакт-менеджера в конкурентів. У такому разі також можуть допомогти рекрутингові агенції, які дослідять ринок і підберуть пул фахівців, які відповідають критеріям — для гантингу або серед тих, хто шукає.
- Прокачуйте команду. Цілком можливо, що у вашій команді вже є людина, яка частково виконує функції продакт-менеджера. Іноді буде простіше навчити та прокачати вже наявного працівника, ніж витрачати час/ресурси на наймання та онбординг нової людини.
Технологічних компаній стає дедалі більше, і разом з ними зростає попит на менеджерів, які здатні контролювати процес створення та просування продукту. Але фахівців з потрібним бекграундом і набором скілів знайти не так просто. Хай щастить у пошуках!
Indigo Tech Recruiters School – новий стандарт знань в IT-рекрутингу. Спікери курсу: Ірина Шамаєва, Стаська Падалка, а також експерти з Garmmarly, DataArt, Медіа-Групи Україна і, звичайно, Indigo Tech Recruiters.
Дивитися програму