За даними Nielsen Norman Group, користувачі йдуть із сайтів упродовж 10—20 секунд, а понад 28% людей видаляють програми вже через 2 дні після встановлення. Чому? Дизайн і досвід користувачів не відповідають сподіванням.
Важливо не просто залучити людей на вебресурс, а й затримати. Для цього продукт має добре працювати на всіх рівнях: бути швидким і надійним, а також оформленим з урахуванням трендів. А проста й логічна навігація спростить купівлю чи іншу кінцеву мету й підвищить лояльність відвідувачів вебресурсу.
І все-таки користувальницький досвід (UX) — це те, чим компанії часто нехтують, коли розробляють сайт або програми. Попри те, що кожен долар, вкладений в User Experience дизайн, приносить дохід до 100 $, лише 55% компаній проводять тестування UX.
Пояснюємо без складних слів та інтегралів, у чому специфіка роботи UI/UX-дизайнера, наскільки це потрібна професія, а також де навчитися чи прокачати скіли у сфері. У статті ви знайдете добірку найліпших курсів з UI/UX, а також книжки для самонавчання.
Чим відрізняються UX- та UI-дизайн: розповідаємо на прикладі стільця і Google
Усі проривні застосунки колись були ідеями на серветках. У чому секрет їхнього успіху? Вони розв’язують, а не створюють проблеми. Для цього важлива рука дизайнера з творчим баченням, умінням аналітично мислити й емпатією — саме це дає змогу створювати максимально корисні сайти чи софт.
UX/UI-дизайн — це взаємопов’язані поняття: UX — User Experience, а UI — User Interface. Щоб розібратися, чим вони відрізняються, уявіть стілець. Його каркас — це UX-дизайн, оскільки людина за допомогою самого стільця розв’язує проблему. А UI-дизайн виробу — це кількість ніжок, форма спинки чи оббивка.
Згадайте, яка на вигляд пошукова система Google. Стриманий інтерфейс підкреслює, що гарний функціонал не потребує наворотів. А тепер уявіть, що на пошук інформації замість 0,7 секунди йтиме 15 секунд. Тоді при збереженні лаконічного інтерфейсу (UI) користувальницький досвід (UX) зміниться в гірший бік.
Висновок: UX-дизайн охоплює весь спектр взаємодії з користувачами, а UI-дизайн сконцентрований на більш відчутних елементах.
Важливість дизайну та який дизайн хороший
Гарний дизайн — не найліпший дизайн. Для сайту, який продає, хорошим вважають дизайн, який максимально ефективно розв’язує завдання бізнесу. На першому місці під час розробляння вебресурсу має стояти зручність інтерфейсу та простота його використання.
Щоб інтерфейс був зручним для користувачів і забезпечував продаж, зверніть увагу на ці пункти:
- Наскільки інтерфейс підходить вашій цільовій аудиторії (ЦА)? Дизайн сайту повинен відповідати сподіванням і вподобанням ЦА, а також розв’язувати її «біль». Наприклад, дизайн інтернет-магазину автомобільної тематики відрізнятиметься від дизайну сайту косметичного бренду або лендингу IT-конференції.
- Чи зручно користуватися сайтом? Інтерфейс має бути інтуїтивно зрозумілим і зручним у користуванні. Сайт повинен швидко завантажуватися, коректно показуватися на всіх типах пристроїв і в усіх браузерах, кнопки та покликання мають бути клікабельними, а навігація — простою та логічною.
- Чи зручно користуватися сайтом на різних пристроях? За даними Statista, 2021 року 72,9% усього ринку e-commerce генеруватиметься через купівлю зі смартфона. Тому адаптивний дизайн — це must-have бізнесу, який забезпечить коректний показ і роботу всіх елементів дизайну сайту на різних девайсах.
Перші враження про сайт на 94% пов’язані з його дизайном. Зайдіть на сайти Etsy, Walmart, Apple, Turkish Airlines і Netflix: вони зручні в користуванні та відповідають актуальним трендам дизайну.
User Experience: що це таке і як «помацати»
Згадайте своє попереднє відвідування кав’ярні чи ресторану. Яке було перше враження, коли ви туди ввійшли? Як було оформлене меню? Чи достатньо швидко приготували їжу і чи сподобався вам її смак? Ви повернулися б туди в майбутньому? Відповіді на ці питання, зокрема емоційні переживання, що були під час взаємодії з місцем, — це і є UX, або користувальницький досвід.
UX-дизайн — це синонім хорошого бізнесу. Рентабельність інвестицій (ROI) в UX становить 9900%. Приблизно 88% інтернет-користувачів заявляють, що не повернуться на сайт через погану usability. У середньому компанії втрачають до 2 млрд $ на рік через повільне завантаження вебсторінок, заплутану навігацію та інші помилки, які погіршують досвід користування сайтом.
Висновок: 5 ключових відмінностей між UX- та UI-дизайнером
Ось основні відмінності між UX та UI:
Які навички потрібні фахівцеві, чи можна освоїти професію самостійно та на які з найліпших курсів з UX/UI-дизайну піти? Читайте в добірці й вибирайте оптимальний варіант, який допоможе ввійти у сферу з сильним портфоліо, а також з прокачаними hard- і soft-скілами.
5 основних вимог до UI/UX-дизайнера
UI/UX-дизайнер — це головна творча професія в IT. Має попит: на djinni.co щомісяця з’являється понад 100 вакансій для фахівців з UI/UX. Крім того, зі сфери можливий легкий перехід у суміжні професії: product-дизайн, UX/CX-ресерч і фулстек-дизайн.
Щоб стати дизайнером інтерфейсів, потрібно багато скілів і досвіду. Знадобиться вміння проєктувати архітектуру інтерфейсу з погляду простоти й зручності для користувача. Також треба:
- розуміти софт Adobe Creative Cloud, Mockplus, Sketch, Axure, Figma;
- розбиратися в алгоритмі вебдизайну, дизайну застосунків, розробляння;
- знати базу маркетингу;
- бути в курсі трендів у ніші;
- мати аналітичні здібності й склад розуму, щоб вивчати поведінкові чинники.
За даними DOU, середня зарплата українських UI/UX-дизайнерів на початку 2021 року становила 1,2 тис. $. Це більше, ніж отримують графічні дизайнери (950 $), але майже вдвічі менше, ніж зарплата продуктних (2300 $). Фахівці, які знають англійську мову, заробляють у середньому на 500 $ більше.
Найліпші платні курси з UI/UX-дизайну
Розробники курсів обіцяють без «води» пояснити основи, заповнити портфоліо та влаштувати дизайнера у Facebook. Або в Industrial and Commercial Bank of China (ICBC). Жарт: швидко влаштуватися в корпорацію не вдасться. Але ми знаємо точно: це курси, які допоможуть прокачати портфоліо й за високих результатів отримати місце роботи в компанії партнера школи UI/UX-дизайну.
Зібрали 7 навчальних програм, які доступні з будь-якої точки світу. Ви знайдете курси від фахівців з досвідом 10+ років, від спеціалістів Стенфордського університету й тренінги від творців Apple.
Вартість: 16 000 грн (доступна розстрочка).
Тривалість: 2 місяці.
Формат навчання: онлайн.
Сертифікат: є.
Викладає курс Микита Шишкін — product-дизайнер у Prequel з досвідом 8+ років. Його застосунок увійшов у найліпші 10 в App Store. Микита був продуктним дизайнером у Яндекс.Практикумі, де розробив візуальну мову та спроєктував механіки навчання. Працював також з проєктами у сферах телекому, страхування, фінтеху й металургії.
Курс підійде для початківців у UI/UX-дизайні, графдизів, які хочуть прокачатися в UX, а також для product-менеджерів, засновників стартапів і маркетологів, які створюють диджитал-продукти й хочуть дізнатися про особливості роботи з UX-дизайном.
За 14 занять ви навчитеся:
- досліджувати поведінку користувачів і враховувати їхні потреби в дизайні;
- створювати карту емпатії, CJM і User Story;
- проєктувати прототипи web- і mobile-інтерфейсів;
- тестувати продукт тощо.
Заняття на курсі відбуваються в live-форматі. Кілька разів на тиждень студенти отримують посилання на Zoom-кабінет і під’єднуються до вебінару. Після заняття їм надсилають домашнє завдання й додаткові матеріали. Домашку коментують куратори.
Матеріали курсу залишаються в особистому кабінеті назавжди. Після захисту фінального проєкту студентові видають один з двох документів — сертифікат або диплом про закінчення курсу. Тип документа залежить від залучення й оцінки за домашки. Якщо студент набрав 160+ балів, йому видають диплом.
Вартість: 18 000 грн (або по 10 000 грн двома платежами).
Тривалість: 2 місяці.
Формат навчання: офлайн.
Сертифікат: є.
Куратори курсу — Head of Product Design Олексій Стікс і Lead UX Researcher у Parimatch Tech Олександр Мовчан. Серед лекторів — продуктний дизайнер у Miro та Digital Marketing Manager в Apriorit Ukraine.
Програма розрахована на артдиректорів, дизайнерів, початківців в UX-дизайні, диджитал-креаторів і стартаперів. Ви освоїте:
- UX-дизайн і UX-дослідження;
- прототипування з використанням персонажів;
- загальні принципи проєктування інтерфейсу;
- розробляння мобільних застосунків;
- Front-end базу для дизайнера;
- Visual Design.
Під час навчання студенти працюватимуть над реальними диджитал-продуктами: розроблятимуть брифи й презентуватимуть прототипи сайтів, онлайнових сервісів, мобільних застосунків. Фінальне завдання на курсі — презентація та розбір проєкту.
Вартість: 18 656 грн.
Тривалість: 4 місяці.
Формат навчання: онлайн.
Сертифікат: є.
Курс проводять Senior Product Designer у SoftServe, Senior Experience Designer в EPAM, Senior UI/UX-дизайнер в Avenga, внутрішній UI/UX-дизайнер академії та інші фахівці з досвідом 5+ років в IT.
Курс допоможе освоїти базові UX-скіли:
- брифінг клієнта;
- дослідження користувачів;
- побудова інформаційної архітектури;
- створення прототипів.
Ви також опануєте основи UI, навчитеся працювати з модульною сіткою, вивчите принципи композиції, типографіки й поєднання кольорів. Доступ до матеріалів залишається назавжди.
Окремий блок присвячено особистому бренду й створенню портфоліо. У програму також входять 140 годин IT-англійської та 6 годин кар’єрного консультування. Упродовж курсу студенти готують кілька проєктів для портфоліо, а як фінальну роботу розробляють і презентують сайт. Понад 200 студентів Beetroot Academy найняли IT-компанії.
Вартість: 17% від зарплати в IT упродовж двох років.
Тривалість: 4 місяці в будні з 9:00 до 18:00.
Формат навчання: онлайн.
Сертифікат: немає.
Курс відбувається 1:1 зі щоденною онлайновою підтримкою персонального ментора. Компанія гарантує працевлаштування в топових ІТ-компаніях: WIX, Genesis, PDF Filler та інших. Платити за курс треба лише після працевлаштування — 17% від зарплати упродовж двох років.
Середня зарплата випускників Mate Academy вже першого року після навчання становить 1000 $. Приблизно 90% студентів отримали роботу в IT: у Wix, Genesis, Preply, SoftServe, EPAM, Luxoft, GlobalLogic і ще 250 крутих IT-компаніях.
Програма курсу охоплює:
- Design Basics;
- UX Design — Research;
- UI Design — Mobile App Design;
- Web Interfaces;
- Portfolio Cases on Behance;
-
безплатна англійська.
Важливо: до Mate Academy потрапляють не всі. Студентом можна стати після проходження чотирьох етапів відбору. Спочатку треба подати заявку й упродовж двох тижнів вивчити матеріали в особистому кабінеті. Потім абітурієнти виконують тестове й проходять інтерв’ю — технічне та для перевірки знання англійської. Фахівці Mate Academy не рекомендують подавати заявку на навчання тим, чий рівень англійської нижчий за B1—B2 (Intermediate Upper — Intermediate).
Вартість: 12 000 грн.
Тривалість: півтора місяця.
Формат навчання: онлайн.
Сертифікат: немає.
Знайти онлайнові програми можна навіть у великих університетів. Наприклад, Стенфордський пропонує дистанційні курси від маркетингу до археології. Дизайнер-, маркетолог- або підприємець-початківець може вибрати курс із прототипування. Використовуючи швидке прототипування, ви дізнаєтеся, що потрібно кінцевому користувачеві, а також створите вирішення, витрачаючи мінімум часу, зусиль і фінансів.
Заняття проводять:
- Лаура Пікель — розробник навчальних програм для Lyft, IDEO U та Stanford, магістр у галузі навчання, дизайну й технологій у Стенфорді.
- Джессі Гарріс — директор з навчання та внутрішньої культури у Virgin Orbit. Він керує стратегією навчання та розвитку кадрів у космічній компанії Річарда Бренсона. Здобув ступінь магістра в галузі навчання, дизайну й технологій у Стенфорді.
6 тижнів студенти вивчатимуть процес прототипування та нюанси розроблення інноваційних продуктів в Airbnb, Netflix та інших корпораціях. Диплом і сертифікат програма не передбачає, але адміністратори на запит можуть надіслати підтвердження проходження курсу.
Вартість: 267 340 грн.
Тривалість: 6 місяців.
Формат навчання: онлайн.
Сертифікат: немає.
Школа Bloc розробляє навчальні програми для новачків у дизайні. Якщо ви готові займатися по 40 годин на тиждень, навчання триватиме приблизно пів року. Тим, хто хоче поєднувати роботу з навчанням, автори пропонують зменшити кількість годин на тиждень і розтягнути термін навчання до півтора року. За цей час ви пройдете два блоки: UX-дизайн і Front-end розроблення.
Як домашки студенти створюють дизайни iOS- та Android-застосунків, а також вебсервісів. На курсі учнів супроводжують ментори з Apple, Uber, Netflix і Google. Вартість курсу висока, але є варіанти її зниження:
- Жінки можуть подати заявку й отримати стипендію 500 $ від партнерів школи.
- Якщо ви плануєте працювати в product-дизайні, автори обіцяють допомогти з пошуком роботи.
Найліпші безплатні курси з UX- та UI-дизайну
Здобувати знання можна не лише на платних програмах. Забирайте найліпші курси з UX- та UI-дизайну, які допоможуть освоїти базу та лайфгаки від досвідчених фахівців.
Вартість: безплатно.
Тривалість: 3 місяці.
Формат навчання: онлайн.
Сертифікат: немає.
Лекції Hack Design поштою склали фахівці Facebook, Google, Techcrunch і навіть команди Барака Обами. Щотижня ви отримуватимете на пошту по одному уроку з теорією та практичним завданням. Лекції допоможуть швидко добрати знання, яких бракує, дотримуючись рекомендацій від 55 кураторів з великих технологічних компаній.
Вартість: безплатно.
Тривалість: 5 тижнів.
Формат навчання: онлайн.
Сертифікат: немає.
Це курс старшого наукового працівника факультету інтерактивних обчислень, доктора Рози Арріаґа. Входить у добірки UX- та UI-курсів для початківців. Під час навчання студенти ознайомлюються з чотирма етапами циклу розроблення користувальницького інтерфейсу. Ви навчитеся:
- збирати інформацію про потреби користувача;
- створювати й моделювати інтерфейси на основі цих даних;
- оцінювати дизайн, щоб переконатися, що цілі користувача будуть задоволені.
Творці курсу переконані: будь-яка людина, незалежно від поточної освіти, яка вивчить ці методи й використовуватиме в роботі запропонований цикл, зможе стати UI/UX-дизайнером.
Бонус: від користувальницьких інтерв’ю до роботи мозку — книжки з UI/UX у бібліотеку дизайнера
Світ стрімко розвивається, змінюються професії, а разом з ними — потрібні hard- і soft-скіли. Єдине, що назавжди залишиться актуальним, — це здатність швидко навчатися. Це зі свого боку допоможе розв’язувати нові завдання та створювати вирішення, до яких не додумався конкурент.
Ми зібрали книжки з UX-дизайну, які допоможуть підвищити вашу продуктивність і точність вирішень на UI/UX-фронті.
- «User Friendly», Cliff Kuang. Це сучасний гайд про те, як дизайн формує нашу поведінку, мислення та світ. Цитата з книжки: «Вам треба розібратися в причинах поведінки людей — і потім, спираючись на їхні слабкості й обмеження, створити сильне вирішення, а не нібито ідеальне».
- «Refactoring UI», Adam Wathan & Steve Schoger. Автори книжки — дизайнер і веброзробник. Ви вивчите поради з поліпшення дизайну інтерфейсів на рівні нюансів. Цитата з книжки: «Щоразу, коли ви натикаєтеся на дизайн, який вам подобається, запитайте себе: „Що тут такого запилив дизайнер, що я ніколи б навіть не здогадався зробити?“».
- «The Mom Test», Rob Fitzpatrick. Книжка допоможе розібратися в бажаннях клієнтів і тому, що вони готові купувати. Автор радить, що і як саме запитувати в потенційних клієнтів, щоб отримати чесну відповідь про свою бізнес-ідею, товар або продукт: про попит, потенціал, плюси й мінуси.
- «Don’t Make Me Think, Revisited», Steve Krug. Це книжка про взаємодію людини й комп’ютера, а також про юзабіліті. Основна ідея книжки: хороша програма або сайт повинні дати можливість користувачам виконувати цільову дію якнайпростіше та якнайшвидше.
- «Just Enough Research», Erika Hall. Короткий посібник охоплює ключові методи й підходи до UX-досліджень, які допоможуть визначити потреби користувачів.
-
«На гачку. Як створювати продукти, що формують звички», Нір Еяль. Сильні продукти формують звички та стають частиною життя людей — наприклад, соцмережі й месенджери. А середньостатистичний користувач смартфона розблокує свій гаджет приблизно 110 разів на день. Як деякі продукти формують у людей звички? Чи є в цих продуктів якісь схожі риси й патерни?
Експерт з поведінкового дизайну та психології споживачів Нір Еяль понад десять років вивчає приховані психологічні особливості людини, що дають змогу генерувати проривні продукти. А вони зі свого боку знижують потребу в агресивному маркетингу й дорогій рекламі. -
«Письмо — це дизайн. Як слова створюють досвід користування», Майкл Меттс, Енді Велф. Слова не менш важливі, ніж візуальні образи, структура чи технічна досконалість, бо від них залежать сприйняття, розуміння й настрій користувача. Щоб кінцевий продукт вийшов цілісним, UI/UX-копірайтери повинні включатися в процес розроблення ще ранніх етапах. З книжки ви дізнаєтеся, як написати зрозумілі й корисні тексти для інтерфейсів, а також як ефективно працювати над ними всередині команди.
Без life-long learning не утриматись на ринку праці. Барак Обама, коли був президентом, приділяв читанню годину на день. Воррен Баффет прочитував 500 сторінок літератури та ЗМІ на тиждень. А Білл Гейтс читає 50 книжок на рік. Найвідоміші й найзайнятіші люди у світі знаходять час на навчання — знаходьте й ви. У цьому допоможуть добірки курсів і статті про потрібні hard- і soft-скіли у блозі INDIGO Tech Recruiters.