«Не чекати на «осяяння» згори, а робити кроки щодня, збирати свою “інноваційну фішку” з невеликих, але ефективних складових»: Максим Слободянюк, засновник Nika Tech Family

Twitter
Linkedin
Facebook
Telegram

Це інтерв'ю ми взяли у Максима до ситуації з пандемією і, здається, настає час, коли компанії починають повертатися до колишнього режиму, а хтось і зростатиме

Менеджмент Думка Бізнес CEO Стратегія Розвиток
Максим Слободянюк, засновник Nika Tech Family Максим Слободянюк, засновник Nika Tech Family

Це інтерв'ю ми взяли у Максима до ситуації з пандемією і, здається, настає час, коли компанії починають повертатися до колишнього режиму, а хтось і зростатиме. Коли настає час масштабувати бізнес, це відкриває перед лідером компанії та його командою нові можливості. Але неминучі й «хвороби росту», до яких важливо готуватися заздалегідь. Як зрозуміти, що бізнесу час рости? Яка роль інновацій у цьому процесі? І як сфокусуватися на правильній меті? Катерина Осадчук, СЕО INDIGO Tech Recruiters поцікавилася у засновника Nika Tech Family (інвестиційної компанії з фокусом на Tech та Digital) Максима Слободянюка.

Максиме, за якими «маркерами» — економічними, командними, внутрішніми СЕО — можна дійти висновку, що настав час масштабувати бізнес? Поділись своїм досвідом, будь ласка.

Максим Слободянюк: Імпульсних драйверів до масштабування безліч. Основними вважаю віру, енергію фаундера (СЕО) та готовність (зрілість) команди. Дуже багато залежить від стадії розвитку компанії та масштабів можливого зростання. За своїм досвідом скажу, що масштабував бізнес завдяки попиту на ринку: доводилося вигадувати в поті чола — як його ефективніше і якнайшвидше задовольняти.

Які стратегії зазвичай використовуються?

Максим Слободянюк: Є різні моделі масштабування, і тут, на мою думку, немає правильної чи неправильної. Світ став настільки ірраціональним. Раніше було заведено масштабувати те, що працює в операційний плюс. Потім те, що працює з касовим розривом, але з позитивною юніт-економікою (коли на вкладений долар приходить півтора, але, приміром, через півроку-рік). А ось зараз на Заході масштабують навіть те, що працює з мінусовою юніт-економікою, з розрахунком чи надією на те, що вона при масштабуванні стане позитивною.

Особисто мені комфортно масштабувати бізнеси в рамках стратегії «стійкого зростання», щоб і зростання було, але й операційний прибуток залишився. По різним нашим бізнесам у нашому фемілі-офісі (Nika Tech Family) ця нижня межа — різна. Але намагаємося рости, не спускаючись нижче за 5-10 відсотків Ebitda margin (коли залишається не менше 5-10 відсотків від заробленого).

СЕО IT-рекрутингового агентства INDIGO Tech Recruiters Катерина Осадчук та засновник Nika Tech Family Максим Слободянюк СЕО IT-рекрутингового агентства INDIGO Tech Recruiters Катерина Осадчук та засновник Nika Tech Family Максим Слободянюк

Вплив інновацій на розвиток бізнесу

Можеш навести приклад, розповісти про інновацію, яка виявилася вирішальною та призвела до значного прориву у бізнесі?

Максим Слободянюк: Гарне запитання. До речі, віднедавна я почав вважати, що інновації бувають не лише технологічні. Це і якісь унікальні «скрипти, що продають», і «упаковка товару», яку не хочеться випускати з рук і бігти швидше до каси. У інвесторів теж бувають інновації, вони можуть заходити в бізнес так, щоб у жодному разі, крім банкрутства компанії, не втрачати гроші. Думали такого не буває? Я також так думав. Ми в NTF так не робимо, вважаємо за краще чесно розділяти ризики та заробляти теж чесно.

Оскільки експертиза наших портфельних компаній здебільшого в діджиталі, всі інновації були теж цифровими. Наприклад, колись ми в Nika Entertainment (компанія з розробки комп'ютерних відеоігор) скопіювали одну іграшку (не говоритиму яку) — правда, не повністю, а механіку. Один в один. На той час її запустив розробник на західних ринках. А ми наш клон дуже якісно адаптували до культурних особливостей (поміняли персонажів, стиль UI, музику) та запустили в Японії. Пішла вона так собі спочатку. Можна було кинути як невдалий експеримент, але наш допитливий інноваційний розум нам цього не дав. Ми почали адаптувати ігрові сесії під місцевих гравців, у яких стиль гри був зовсім іншим — у порівнянні з американцями та європейцями. Результати порівнювали зі скопійованим еталоном на основі сотень унікальних А/В тестів. Так ось, нам удалося покращити результат на 500 відсотків за наступні пів року. Коли оригінальний тайтл гри вийшов на японський ринок, ми були далеко попереду, і наша гра стала флагманом казуального ринку в соціальній мережі Yahoo. Mobage.

Будь-яка сильна інновація - це симбіоз: технологічних, тимчасових бар'єрів від конкурентів, які утворюються на підставі ваших знань про вашого користувача та роботу з ним. Це безсумнівно дає стусан — не чекати «осяяння» згори, а робити кроки щодня, збирати свою «інноваційну фішку» з невеликих, але ефективних складових.

Підводне каміння процесу масштабування

З якими викликами гарантовано доведеться зіткнутися при масштабуванні (чи можна відзначити, наприклад, три основні хвороби зростання і як їх лікувати)?

Максим Слободянюк: За останні три роки під час роботи з безліччю компаній у ролі партнера та ментора мені відкрилися деякі інсайти, яких я раніше не бачив. Я з ними стикався, але — таким же фаундером і СЕО, з ким спілкуюсь сьогодні.

Максим Слободянюк, засновник Nika Tech Family

Отже, по-перше, це обмеженість бачення керівника. І небезпека тут не в тому, що бізнес перестає зростати. А в тому, що накопичуються гроші, і не знаходиш, куди інвестувати їх в основному бізнесі, починаєш шукати інші можливості. Хтось може відволіктися на інші бізнеси, хтось почати інвестувати у щось, у чому не розуміється. Потім треба думати, як ці гроші рятувати чи списати. Я колись багато інвестував у нерухомість у регіоні, де зараз тривають воєнні дії. Адже першоджерело проблеми в тому, що не знайшов або не захотів шукати можливості в тому бізнесі, який точно знав краще, ніж усі нові, які розглядаються як можливості. Я думав, що зараз інвестую і далі продовжуватиму заробляти. Тільки зараз розумію: щоб ефективно заробляти на інвестиціях з прибутковістю до 30-50 відсотків річних, треба цим займатися постійно, а не парт-тайм, і точно не раз на місяць поглядаючи, як там і що. Але краще інвестувати у себе, у свій бізнес, а якщо не вдається знайти відповідь на запитання «як?» — головними ліками можуть бути: відкритість до фідбеку сторонніх професіоналів або новий партнер у вашому бізнесі, який має експертизу і здатний забезпечити «свіжу кров» ідеям та напрямкам.

По-друге, це готовність команди. У неї теж потрібно інвестувати та постійно стежити за тим, щоб там не було цінностей, що запізнюються або не відповідають.

І, по-третє, це ринкові можливості. Буває так, що можна нічого не робити, а ринок через те, що росте, забезпечує можливість швидкого заробітку. Але буває навпаки. Можна зі шкіри геть лізти — а результату не буде. Тоді поки краще дивитися на всі боки: де ваша ключова експертиза буде чудовою можливістю застосувати її до іншого, більш ефективного плеча.

Максим Слободянюк, засновник Nika Tech Family
Люди, які розвивають один бізнес, мають бути «однодумцями»? Якщо так - що ти вкладаєш у це поняття?

Максим Слободянюк: Мені здається, однодумцями бути менш важливо, ніж синхронними за цінностями особистими та цінностями компанії. Тому основний маркер — відповідність цінностям, важливим для керівника/команди/бізнесу, який будується. А однодумність приходить, коли керівник якісно доносить бачення та мотивує постійно думати про те, як кожному прикластися до реалізації цього бачення.

Особисті якості СЕО як складова успішного проєкту

Які якості потрібні СЕО? І які твої риси допомогли розвинути бізнес?

Максим Слободянюк: На різних етапах бізнесу вони дуже різняться. Безперечно, якості розвиваються паралельно з ролями, які відіграє СЕО, коли у нього в команді 10 осіб або 1000. Найбільш важливим фактором успіху бізнесу вважаю розвиток емпатії, який у моєму випадку був дуже довгим і в багатьох випадках давав колосальні збої. Друга важлива якість — сфокусованість: сьогодні «вилка» можливостей, що прилітають щодня, настільки широка, що легко відхилитися від курсу і хапати «по вершках».

Головна порада СЕО, що починає?

Максим Слободянюк: Я точно знаю, яку пораду дав би собі 15 років тому: подивися на всі боки, щоб знайти правильного ментора, який допоможе тобі максимально прискоритися; і не витрачай час на дрібниці, іди сфокусовано до своєї мети.

Інфо
Автор статті: INDIGO Tech Recruiters
5010 Переглядів
Категорія Інтерв'ю
04.06.2020
Схожі статті
Огляд рівня заробітних плат для C-level на ринку українського IT в 2022 році
Як війна в країні вплинула на рівень доходу та мотивацію топ-менеджерів українського ІТ – про це у нашому новому огляді зарплат...
6 способів зробити свою компанію максимально приємним місцем для роботи
За результатами опитування на ДОУ, IT-фахівці високо цінують професійне зростання. Саме задля нього 54% ​​опитаних обрали сферу ІТ..
Огляд заробітних плат для C-level на українському IT-ринку 2021 року
CEO Катерина Осадчук і команда Indigo Tech Recruiters провели третій щорічний огляд зарплат для C-level в IT. Ділимося результатами й дякуємо Royallex в особі Віталія Луж..
Огляд рівня заробітної плати для C-level на ринку українського IT за результатами 2019 року
СЕО Катерина Осадчук та команда Indigo Tech Recruiters провели другий щорічний огляд заробітних плат для C-level в IT. Ділімося результатами. Помилка найму та втрата ключ..
Чи ласкаво просимо: чек-лист для «правильної» адаптації новачків
Знайти IT-талант – це вже завдання із зірочкою, але рано зітхати з полегшенням. Як допомогти людині пройти тернистий шлях ньюкамера, якнайшвидше влитися в команду і вийти..
«Твоя особистість зливається з твоїм стартапом: якщо все добре – і тебе драйвить, якщо погано – ти теж "падаєш"»: інтерв'ю з Олександром Дятловим, General Manager Ukraine у Very Good Security
Сфера захисту чутливих даних стає все перспективнішою (sensitive data – це, наприклад, біометричні дані, інформація про здоров'я, фінанси та інші особисті відомості). У я..
Від продактів та дизайнерів до back-end, QA та девопсов: як Київстар розвиває у себе команди для створення IT продуктів. Інтерв'ю із СРО Київстар Михайлом Нестором
IT та Product напрямок в Україні розвивається та зростає постійно. А в Київстарі вирішили розвивати його всередині..
Прожити 6 місяців без зарплати: головний аналітик HUG's розповів про грамотне інвестування
Фінансова грамотність — той скілл, якого часто не вистачає навіть досвідченим професіоналам у своїй справі. Ми поговорили про неї з головним аналітиком робоедвайзера HUG'..
Крізь вогонь, воду й фазу штормінгу: 5 стадій розвитку команди
Безліч концепцій описують динаміку розвитку груп. Простою та зручною для використання на практиці ми, команда IT рекрутерів Indigo, вважаємо теорію, запропоновану америк..
Як створити успішний HR-бренд. Досвід General Electric, Netflix, Google
Як компанії виживають в умовах дедалі більшої орієнтації ринку праці на кандидатів? Це особливо актуально щодо технічних фахівців..
«Любов з першого погляду», або як Indigo з випускниками школи «Hillel» спілкувались :)
Між собою ми жартома вирішили що зустріч була схожа нателешоу «Любов з першого погляду» :). Випускники школи мали можливість поспілкуватись з HR’ами і рекрутерами і запит..
Огляд зарплат Product Roles в українських IT-компаніях
СЕО Катерина Осадчук і команда INDIGO Tech Recruiters провели огляд заробітних плат для Product Roles в IT. Нагадаємо: щорічно ми випускаємо огляд заробітних плат C-Level..
Почути головне: 8 порад щодо оцінки цінностей топ-кандидата
Ціна помилки при наймі топ-менеджера вкрай висока і може коштувати бізнесові самого бізнесу. Окрім досвіду, знань та навичок, при executive search особливу увагу слід при..
Як український IT-бізнес адаптується до «карантинного» ринку: результати опитування
Карантин та економічний струс ускладнили роботу всіх галузей і не оминули стороною IT-ринок