Трохи про риторичні питання та критику

Twitter
Linkedin
Facebook
Telegram

Дуже засмучує тенденція критикувати через питання. Крім того, що це неприємно, виходить, що прихована критика ніяк не допомагає справі. “Критикуючи - ̶н̶е̶ ̶в̶им̶а̶х̶уйс̶я̶ пропонуй”, як кажуть

Копірайтинг Думка Культура
Трохи про риторичні питання та критику

Дуже засмучує тенденція критикувати через питання. Крім того, що це неприємно, виходить, що прихована критика ніяк не допомагає справі. “Критикуючи - ̶н̶е̶ ̶в̶им̶а̶х̶уйс̶я̶ пропонуй”, як кажуть.


Наприклад, обговорюємо макет. Звучить питання дизайнеру:

“А чого це у цієї тітоньки на картинці такий дивний вираз обличчя”?

Ніби спроба зробити спілкування екологічним, але насправді звучить як поганий фінт. Та й що взагалі у такому разі має відповісти дизайнер? Куди краще одразу озвучити зауваження:

“Мене бентежить, що цей персонаж ліворуч надто драматичний для нашого концепту. Замінімо на рожевощокого хлопчика і зробимо як тут: посилання на референс.”

Риторичне питання - не найзручніший інструмент, щоб вказати на помилку або підказати як виправити.


Крім того, це така фігура мови, яка в принципі не потребує відповіді. А коли тобі ставлять питання, на яке свідомо відома відповідь чи не можна відповісти - це взагалі ситуація так-собі. І мова зараз зовсім не про те, що риторичні питання страшенно бісять, коли ти про**ав усі терміни й сам же про це знаєш:).

Замість:

“а як це ще нічого не готове?”

набагато краще, і головне, ефективніше:

“хлопці, які реальні терміни? З чимось потрібна допомога?”

Замість:

 “де документ, вже середа?” або “а що у нас із документом?”


(справді, питання ж не в тому “де”, і “що”, а в тому, коли все буде готове, вірно?) можна запитати:

 “Можеш зорієнтувати з конкретними термінами? Допомога потрібна?”

І наступний рівень:

“Чувак, ми зриваємо план – дедлайн 17-го, у середу. Чи зможемо встигнути? З чим допомогти?”.

Трохи про риторичні питання та критику


До речі, якщо тебе в принципі завжди критикують за допомогою риторичних питань, є шанс не зрозуміти, що якийсь із них вимагає конкретної відповіді. Дуже складно працювати у такому кліматі. А для любителів риторичних питань є наступний ризик: коли насправді захочете дізнатися “де “і “чому” – у відповідь почуєте “зараз усе перероблю”.


Ще трохи про риторичні питання у проханнях.

“Можна я попрошу зробити” - не питайте, одразу просіть.

“Можна я поставлю питання?” - задавайте.

Питання: “як у тебе зараз із завантаженням” я теж, мабуть, віднесу до риторичних, якщо воно є вступом до прохання і саме по собі не потребує докладної відповіді. Чому?


Та тому що виглядає як дешева спроба перестрахуватися і бути чемним. Начебто не попросив, а просто запитав, але мається на увазі, що людина має виконати завдання. І так, мало хто відповість “**па, чувак. Не можу ніяк підключитись зараз”. Думаю, тут буде згадати про питання, які натякають на завдання, але ніяк не допомагають його виконанню.


Наприклад, з листування:

“Як вам такий приклад документа?”

Тут складно розглянути, що конкретно ви пропонуєте: зробити такий самий документ, взяти до уваги або просто оцінити. Набагато зрозуміліше:

“Дивіться, який гарний вигляд має док у хлопців. Спробуємо зробити шаблон подібним чином. До середи впораємося?”

І якщо вже розігналися на тему риторичних питань, я тут відкопала кілька прикладів серед листів у Лінці

“Шукаєте новий проєкт? Чи захоплюєтеся копірайтингом? Тоді запрошую вас до нашої спільноти копірайтерів…. ” - дуже звучить у стилі маркетингу 90-х.

Мені химерно, але набагато приємніше:

“Якщо шукаєте проєкти, пов'язані з текстом та копірайтингом – приєднуйтесь до нашої спільноти…”

Або ще:

“Добре пишете? Любите ігри? Є вакансія у супер-крутій команді!"

а можна зробити це так:

“ Шукаю у свою IT команду людини з письменницьким досвідом в ігровій індустрії. Трохи про проєкт: . . . . . . ”

Звичайно, не всяке риторичне питання – тлін. У літературі точно. Просто важливо ставити запитання, де потрібні відповіді. А якщо потрібно включити критику - набагато чесніше робити це без витончених прийомів.


Вся ця канитель навколо копірайтерських інструментів сильно перебільшена. Як правило, якщо вам є, що сказати, ви не ховатиметеся за реверансами та риторичними вступами. Тому немає поганих чи добрих способів висловити думку. Є якість самої думки. І, в принципі, це єдине, що варто шліфувати.

Трохи про риторичні питання та критику
Інфо
Автор статті: INDIGO Tech Recruiters
3794 Переглядів
28.02.2019
Схожі статті
6 способів зробити свою компанію максимально приємним місцем для роботи
За результатами опитування на ДОУ, IT-фахівці високо цінують професійне зростання. Саме задля нього 54% ​​опитаних обрали сферу ІТ..
Чи ласкаво просимо: чек-лист для «правильної» адаптації новачків
Знайти IT-талант – це вже завдання із зірочкою, але рано зітхати з полегшенням. Як допомогти людині пройти тернистий шлях ньюкамера, якнайшвидше влитися в команду і вийти..
«Твоя особистість зливається з твоїм стартапом: якщо все добре – і тебе драйвить, якщо погано – ти теж "падаєш"»: інтерв'ю з Олександром Дятловим, General Manager Ukraine у Very Good Security
Сфера захисту чутливих даних стає все перспективнішою (sensitive data – це, наприклад, біометричні дані, інформація про здоров'я, фінанси та інші особисті відомості). У я..
Прожити 6 місяців без зарплати: головний аналітик HUG's розповів про грамотне інвестування
Фінансова грамотність — той скілл, якого часто не вистачає навіть досвідченим професіоналам у своїй справі. Ми поговорили про неї з головним аналітиком робоедвайзера HUG'..
Крізь вогонь, воду й фазу штормінгу: 5 стадій розвитку команди
Безліч концепцій описують динаміку розвитку груп. Простою та зручною для використання на практиці ми, команда IT рекрутерів Indigo, вважаємо теорію, запропоновану америк..
Як створити успішний HR-бренд. Досвід General Electric, Netflix, Google
Як компанії виживають в умовах дедалі більшої орієнтації ринку праці на кандидатів? Це особливо актуально щодо технічних фахівців..
Почути головне: 8 порад щодо оцінки цінностей топ-кандидата
Ціна помилки при наймі топ-менеджера вкрай висока і може коштувати бізнесові самого бізнесу. Окрім досвіду, знань та навичок, при executive search особливу увагу слід при..
На ремоуті до кінця 2020: як «тимбілдитися» онлайн
Позумитися, списатися, включити камеру, вимкнути мікрофон — будемо відвертими, багато хто втомився від віддаленої роботи та хочуть простого офісного «підемо на каву?». Ал..
Як український IT-бізнес адаптується до «карантинного» ринку: результати опитування
Карантин та економічний струс ускладнили роботу всіх галузей і не оминули стороною IT-ринок
«Наші керівники витрачають близько 30% свого часу на пошук талантів»: інтерв'ю з Максимом Штепою, СЕО SocialTech
За досвідом Indigo, один з ключів до якості рекрутингу – у діалозі сторін. Тому ми вирішили підготувати серію інтерв'ю з СЕО компаній, команди яких допомагаємо посилити I..
"Філософія дуже проста: не володій, а май": Максим Соловйов, засновник sharing economy сервісів Carbar і Apple4Teams
Команда Indigo – Tech Recruiters дізналася у фаундера – Максима Соловйова, чим вигідні такі рішення, як оцінити благонадійність потенційного клієнта за його соціальним ка..
Як утримати цінного працівника, якщо він уже стоїть у дверях?
Страшний сон ейчара починається так: відчиняються двері, і цінний працівник заходить у кабінет зі словами «Треба поговорити». Зазвичай наступні за цими словами «Я вирішив..
«Не чекати на «осяяння» згори, а робити кроки щодня, збирати свою “інноваційну фішку” з невеликих, але ефективних складових»: Максим Слободянюк, засновник Nika Tech Family
Це інтерв'ю ми взяли у Максима до ситуації з пандемією і, здається, настає час, коли компанії починають повертатися до колишнього режиму, а хтось і зростатиме..
Складна розмова: 10 правил кризової комунікації для лідерів (з прикладами)
Коли вибухнула криза, мало хто виявився до цього готовий. Але якщо людина відповідає лише за себе — вона має розкіш повернутися в пакети з макаронами та мовчки перечекати..
Як стати family-friendly роботодавцем: 15 цікавих практик 
Окрім турботи про самих співробітників — що ще може зробити компанія, щоб показати своє ставлення до людей? Налагодити стосунки з їхніми родинами. Family-friendly — важли..