Фінтех — привабливий ринок для стартапів з огляду на темпи трансформації сфери фінансів. Топові сегменти - транзакції та платежі, керування активами та особистими фінансами, криптовалюти, страхування, керування ризиками, протидія шахрайству тощо. Як В2С, так і В2В-продукти для бізнесів різного масштабу. Які фінтех-ніші найперспективніші, з якими складнощами доводиться зіткнутися під час запуску та розвитку стартапу у цій сфері та чому впроваджувати передові рішення на українському ринку простіше, ніж, наприклад, у США?
Ми з рекрутинговим агентством Indigo поцікавилося у Євгена Виборова, співзасновника стартапу YayPay, який займається автоматизацією роботи з дебіторською заборгованістю для клієнтів, переважно великих компаній у США.
Євген Виборов: Фінтех – це дуже широке поняття. За великим рахунком, усе, що так чи інакше стосується грошей, можна називати фінтехом. І в цій галузі безліч напрямів різного ступеня перспективності. На мій погляд, найбільший потенціал у тих рішень, які можуть успішно продавати та впроваджуватися у великі компанії, оптимізуючи бізнес-процеси. Тим самим або скорочуючи витрати цих компаній, або дозволяючи заробляти більше. Ось де є справжні можливості, оскільки бізнес сильно зміниться протягом найближчих років 10.
Також можна відзначити високий потенціал фінтех-рішень, які відкушують функції класичних банків. Поступово це все перейде в онлайн і великі банківські кити або серйозно трансформуються, або вимруть.
Євген Виборов: Я погано розумію український фінтех, тож мені складно про це говорити. Але я можу сказати, що на нашому ринку впроваджувати передові зміни простіше, ніж, наприклад, у Штатах. Річ у тому, що в західному світі треба подолати опір інститутів та людей, які звикли робити речі певним чином. Наприклад, у Штатах досі близько половини платежів між бізнесами робиться паперовими чеками. У порівнянні з цим у нас чистий аркуш. Тож нам потрібно просто перестрибнути кілька сходинок інновації та почати впроваджувати найсучасніші підходи.
Євген Виборов: Наші хлопці – це однозначна перевага. Але на глобальному ринку це козир для будь-якої компанії, яка вміє з ними працювати. Це не допомагає саме фінтеху, це може допомогти будь-якій компанії будь-якого сектора, яка вміє цією перевагою користуватися.
Євген Виборов: Я сподіваюся, що ми в Україні побачимо збільшення кількості стартапів у принципі. Не обов'язково фінтех. Будь-яких. Думаю, люди все більше навчаються і починають розуміти, що не боги горщики випалюють, що все реально. А якщо з'являться стартапи, та ще й політична воля — так і інвесторські гроші прийдуть.
Євген Виборов: Здебільшого ті ж, що й у будь-яких інших стартапів — інвестиції, продажі, люди тощо. Різниця для фінтеху, мабуть, лише в тому, що у нас ціна помилок вища. Тобто дані, що втекли в мережу, для фінтех-компанії — це більша проблема, ніж для соціальної мережі, наприклад. Через це в інвесторів та у клієнтів є певні очікування щодо рівня безпеки програми, якості та compliance. Є вимоги про фізичне розташування коду та даних. Я знаю про колег, які змушені наймати програмістів тільки в Штатах з цієї причини. Особливо це проявляється у роботі з банками. Ці хлопці просто дивляться на міжнародні показники ризиків країнами, і в України там зовсім не райдужна ситуація.
Євген Виборов: Так, ми спочатку говорили з банками про партнерство, і вони мали дуже чітку позицію: якщо вся розробка тільки в Україні, їх це не влаштовує. Але скрізь є обхідні шляхи. Наприклад, показати, що весь код і дані зберігаються на серверах у США, що всі розробники користуються VPN. Крім того, це була одна з причин, чому ми наймали розробників, зокрема в США.
Євген Виборов: YayPay займається автоматизацією роботи з дебіторською заборгованістю для великих компаній, переважно в США. Наприклад, нашим клієнтом може бути велика рекрутингова компанія, яка має сотні або тисячі клієнтів. Поки вони не мають YayPay, вони стежать за всіма клієнтами та отримують оплату за допомогою Excel-табличок та наліпок на монітори. І людей, звісно. Ми автоматизуємо цей процес, надаємо їм засоби роботи та платіжний портал для отримання платежів від клієнтів. Але це дуже поверхово. У системі насправді вже дуже багато функцій, включаючи прогноз часу оплати рахунків з використанням машинного навчання, кредитні рейтинги, аналітика з дебіторки й так далі.
Євген Виборов: Ми залучили близько $16М інвестицій у трьох раундах, два з яких венчурні. У команді зараз загалом близько 50 осіб, половина з яких займаються дизайном, продуктом, розробкою, тестуванням тощо. На цей час у нас є понад 100 клієнтів-компаній.
Євген Виборов: Залежить від терміновості та наявності ресурсів. Часто за внутрішніми референсами. Якщо є час для набору, то справляємось самі. Якщо позицій багато, а часу мало, користуємося послугами Indigo.
Євген Виборов: На нашому ринку не вистачає фахівців, які, в принципі, розуміють, як працюють американські корпоративні фінанси. Я сам усе це вивчав із нуля, коли почав YayPay, і це непроста тема. Можу вважати себе щасливчиком, бо моя команда вже гарна у цих питаннях. А якщо за спеціалізаціями, то, попри напрямок продукту, мені здається, у нас не вистачає автоматизаторів тестування, девопсів та хороших менеджерів верхньої ланки. Але це винятковий мій досвід.
Євген Виборов: Мені хотілося б, щоб головним мотиватором приєднатися до нас були люди всередині команди та цінності компанії, які вони несуть. Але мені здається, ми поки що не там. Що людей мотивує приєднатися зараз, то це той факт, що ми — продуктова компанія, де кожен має можливість вплинути на все, що відбувається.
Від Indigo
В Україні, за даними Каталогу фінтех-компаній України 2019, працює близько 100 таких бізнесів, причому 58% із них засновані в останні три роки.
43% цих компаній працюють на міжнародному ринку, а пул IT-талантів дозволяє заявляти про себе новим командам та продуктам на європейському та американському ринках. Для компанії YayPay ми найняли 6 senior розробників у core team на етапі отримання перших інвестицій.
Діалог записала Катя Маєвська