Хто такий ментор і навіщо він потрібен?
Усі знають, що вигідніше «виростити» фахівця всередині проєкту, ніж витрачати зусилля, гроші та час на пошуки нового, адже менторство дарує можливість будувати плани на перспективу, розвиваючи працівника під потреби компанії. Допомагаючи іншому досягти успіху, кар’єрний ментор робить внесок у загальну справу й дістає задоволення від того, що змінює чиєсь життя. А ще це стимул тримати себе в тонусі: повторювати те, що, можливо, давно припадає пилом на полиці знань, або вивчати нове.
Фахівцеві-початківцю ментор може допомогти уникнути помилок і пришвидшити професійне зростання в рази, адже за спиною наставника вже уторована досвідом кар’єрна стежка.
Людину, яка вчиться в наставника, заведено називати менті (mentee), але в реальності цей термін використовують рідко.
Звичайно, сьогодні в інтернеті є потрібна інформація щодо будь-якої професії (особливо IT), але для самостійного вивчення доводиться жертвувати найдорожчим ресурсом — часом. Грамотний ментор допомагає фільтрувати джерела знань, таким чином пришвидшуючи процес зростання підопічного.
Ще один плюс навчання в ментора — використання його нетворку: кілька вдалих знайомств можуть дати квиток у цікавий проєкт.
Не забуваймо, що менторство — це практично благодійність, а отже, матеріальні витрати обох сторін мінімальні.
Зайшли якось у коворкінг ментор, коуч і бізнес-тренер…
Спектр професій з ноткою наставництва щороку зростає. Як відрізнити коуча від ментора чи бізнес-тренера?
Менторинг — це передусім про взаємодію між досвідченим працівником і новачком. Специфіка в тому, що вона може стосуватися не тільки робочої сфери, а й звичайного життя. Завдання менторства — підвищити скіл протеже й навчити його нових знань. Ключовий фактор — визнання авторитету ментора в особі учня.
Завдання коучингу інше й обмежене конкретною метою клієнта. Коуч не передає будь-які знання, а також не має права транслювати власну думку. Він не може оцінювати дії та вчинки клієнта, йому важливо вибудувати комунікацію для досягнення мети. Досвід роботи з клієнтами для коуча значно важливіший за його практичні навички й уміння.
Бізнес-тренінг покликаний вибудовувати послідовності подій з передбачуваними результатами. Тут важлива бізнесова складова, а не саморозвиток людини. Крім спеціальних знань, бізнес-тренер також має вміти навчати інших на професійному рівні.
Як знайти ментора?
Не всі хочуть або можуть витрачати особистий час на навчання, а також не всі вміють це робити, адже треба мати певні якості, зокрема лідерські.
Але той, хто шукає, завжди знайде! Ось кілька місць, де можна зустріти наставника:
- Профільні конференції та заходи. Нехай карантин і позбавив нас цих радощів, але культура офлайнових заходів уже потихеньку відроджується. Наприклад, на таких конференціях, як Growth Marketing Stage збираються найліпші менеджери IT-сфери України. Беззаперечна перевага прямого нетворкінгу — можна відразу познайомитися особисто й швидше зав’язати контакт.
- В онлайнових медіа, наприклад DOU, «Хабр» або Medium, шукайте публікації профі вашої сфери й не помилитеся. А далі вже справа техніки: знайти фейсбук або імейл потрібної людини сьогодні ні для кого не становить труднощів.
- Курси та школи (онлайн і офлайн). Перевірте, хто викладає і проводить освітні заходи, зазвичай це люди з кар’єрним досвідом.
- Clubhouse. Бум соціальних мереж не перестає тішити, особливо коли на очах виростає новий формат нетворкінгу, що так цінно під час карантинних заборон. Clubhouse — одна з мереж, яка дає змогу відвідувати тематичні тусовки не виходячи з дому. Можна підписатися на кумира з будь-якої сфери, відвідувати кімнати з цікавими спікерами, знайти й поспілкуватися з наставником у реальному часі.
- Facebook і LinkedIn. Усім відому «силу фейсбуку» використовують і для пошуку наставника. Можна просто написати питання безпосередньо, а можна використовувати LinkedIn і шукати працівників іменитих компаній, які не проти стати менторами.
- На профільних сайтах, наприклад Makemebetter, можна як запропонувати послуги наставництва, так і стати учнем.
Деякі компанії пропонують налагоджені програми наставництва, коли нових працівників закріплюють за досвідченішими. Водночас ментор і керівник — не обов’язково одна людина, функції можуть бути розподілені між кількома працівниками.
Як зрозуміти, що він той самий?
Нехай на один квадратний IT-метр наставників небагато, але це не означає, що треба сліпо довіряти кожному. На пошуки можна витратити час, і важливо врахувати ознаки хорошого ментора:
- Він працює в тій самій сфері, що й майбутній протеже.
- Захоплює робота наставника й хочеться навчитися так само.
- Експертиза ментора перевірена не словом, а ділом.
- Уміння давати зворотний зв’язок — must-have для ментора-наставника, адже завдяки фідбеку й формуватиметься розуміння, куди рухатися далі й що робити, щоб зростати.
Якщо всі пункти з прапорцями, то сміливо можна йти з прямою пропозицією до наставника.
А ментора запитали?
Через довгі дні поневірянь і пошуків ось він — ідеальний наставник. Очі горять і ви вже готові запропонувати йому співпрацю. Але не все так просто, адже match має статися в обох сторін.
Коли писатимете наставникові, не забудьте врахувати такі моменти:
- Сфера знань ментора збігається з вашою. Наприклад, неправильно писати Front-end розробникові, який використовує тільки AngularJS, щоб навчив вас працювати з React. Важливо заздалегідь з’ясувати, що ви потрапили на ту адресу, інакше витратите і свій, і чужий час.
- У вас є конкретні запитання до наставника. Важливо заздалегідь сформулювати свій запит, інакше ментор просто не зможе допомогти. Приклади запитань: «Які вимоги є до Product Manager у міжнародній компанії?» або «З чого ліпше почати вивчення UI/UX Design?».
- Розкажіть, чому вибрали саме його. Тут добре написати мініісторію, наприклад побачили класну статтю в медіа — і вона вас зачепила.
- Розкажіть про себе. Наставникові важливо розуміти, хто до нього звертається, а ваш досвід покаже рівень зацікавленості професією (можна писати не лише про роботу, а й про заходи, які ви відвідали).
Головне — не соромитися нагадувати про себе, якщо ви не дістали відповідь одразу, зробіть follow-up (але тільки один).
Ментор — це не психолог і не тренер, але він здатен бачити картину ширше й глибше. Він допоможе вам визначити ваші сильні й слабкі сторони, а це значно спростить шлях нагору в будь-якій сфері.
Кейс з практики
Стартап-команда в лютому 2021 року залучила менторів для пришвидшення розвитку проєкту й прокачування працівників. Зустрічі тричі на місяць по півтори години кожна.
Результат: команда вдосконалила навички публічних виступів, зробила презентацію для майбутніх інвесторів. Також ментори дали базу нетворкінгу для отримання зворотного зв’язку щодо продукту.
Бонусом команда отримала пул ідей, як просувати продукт далі, які фічі можна додати у вирішення й склала кар’єрну карту розвитку продукту.
Стає очевидно, що, працюючи з ментором, на старті можна в рази швидше досягти поставленої мети (що критично важливо, особливо для стартапів) і вберегтися від помилок, а отже, заощадити час і гроші.