Корпоративна культура організації: як сформувати та впровадити

Twitter
Linkedin
Facebook
Telegram

Сучасна компанія не може обходитися без корпоративної культури. Це зведення норм і правил, прийнятих у конкретній організації, яким повинні невід'ємно слідувати всі співробітники.

Сучасна компанія не може обходитися без корпоративної культури. Це зведення норм і правил, прийнятих у конкретній організації, яким повинні невід'ємно слідувати всі співробітники. Якщо у вас немає корпоративної культури або виникли проблеми з її організацією, обов'язково прочитайте поради від компанії Indigo Tech Recruiters.

Що таке корпоративна культура?

Корпоративна культура – ​​це одна з основ життєдіяльності компанії. Цінності, сформовані всередині команди, дозволяють їй працювати гармонійно та злагоджено. Завдяки корпоративній культурі колектив почувається одним цілим – тим самим покращується мікроклімат та продуктивність роботи організації.

Якщо корпоративної культури немає, кожна людина працює так, як звикла. Через це часто виникають конфлікти та плинність кадрів, а продуктивність роботи погіршується.

Зазначимо, що корпоративна культура в кожній компанії має бути особливою. Неможливо перенести чужий досвід повністю - потрібно підбирати правила та цінності під свої цілі. Важливо побудувати систему лідерства та комунікації, правила вирішення конфліктів і при цьому враховувати інтереси всіх членів колективу.

Завдання корпоративної культури – розробка іміджу організації, визначення ролі кожного співробітника у команді, формування загального духу колективу.

У корпоративну культуру входять:

  • історія компанії, її традиції;
  • мета та стратегія розвитку фірми;
  • етичний кодекс із набором певних правил;
  • дрес-код (або його відсутність);
  • символіка, інтер'єр в офісі;
  • способи комунікації між усіма членами колективу;
  • політика ведення переговорів.

Зазвичай розробкою корпоративної культури займається керівник. Чим чіткіше та ясніше прописані правила, тим легше їх виконувати. Кожну цінність слід описати за допомогою поведінкових маркерів. Важливо, щоб співробітники відчували себе максимально вільно і могли в будь-який момент звернутися до лідера для прояснення будь-яких питань.

Плюсів у корпоративній культурі чимало. До них належать:

  • забезпечення командної роботи;
  • швидка адаптація нових членів колективу;
  • підвищена продуктивність роботи;
  • легший перехід колективу до змін;
  • покращений сервіс роботи з клієнтами;
  • добрий мікроклімат усередині команди.

З мінусів можна відзначити тривале впровадження корпоративної культури та необхідність оновлення політики залежно від обставин, що змінилися.

Види корпоративної культури

В основному виділяють 5 видів корпоративної культури:

  1. Рольова. В основі такого виду – чітке розподілення обов'язків між персоналом. Як правило, така модель застосовується у компаніях з великим штатом співробітників. Мінус рольової культури – відсутність гнучкості.
  2. Ринкова. Грунтується на чіткій ієрархії та конкуруванні менеджерів між собою. Головна мета – одержання заохочення від начальства. Це хороший варіант для фірм, які хочуть заробляти більше.
  3. Сімейна. Це корпоративна культура, яка ґрунтується на дружніх взаєминах усередині колективу. Лідера сприймають не як начальника, а більше як друга чи «батька» – до нього можна завжди звернутися за допомогою чи порадою. У цьому виді корпоративної культури найголовніше – утримати баланс і не дозволити підлеглим «сісти на голову».
  4. Командна. Ця модель корпоративної культури часто впроваджується у невеликих організаціях. Усі співробітники працюють над проєктами разом та однаково несуть відповідальність за результати. Як правило, у таких організаціях працівники дуже дружні та тісно спілкуються між собою. Немає суворого дрес-коду, чіткої прив'язки до початку та закінчення робочого дня, можна працювати віддалено.
  5. З фокусом на результат. Головне у такій корпоративній культурі – досягнення мети. Керівники можуть змінюватися досить часто, а кожен співробітник має право висловлювати свої пропозиції щодо вирішення завдання. Це вид культури найбільш гнучкий – будь-який співробітник може швидко просунутися кар'єрними сходами.

Який вид культури обрати, вирішує лідер. Необхідно зважити всі за та проти, приміряти кожну модель поведінки на свій колектив.

Функції корпоративної культури

Виділяють такі функції корпоративної культури:

  • Мотивація працівників. Якщо співробітників надихнути, вони відповідальніше підходять до виконання завдань.
  • Продуктивність. Правильно поставлені завдання дозволяють команді швидко та якісно досягати мети.
  • Формування позитивного іміджу компанії. Організації, яка має корпоративну культуру, більше довіряють інвестори та клієнти. Фірмовий стиль допомагає розвинути хорошу маркетингову стратегію.
  • Залучення співробітників. Участь у загальних тренінгах, семінарах, розважальних заходах дозволяє згуртувати колектив та підвищити їх інтерес до роботи.
  • Самоідентифікація. Кожен співробітник почувається важливою частиною колективу і прагне розвитку та вдосконалення навичок.
  • Управління. Завдяки зведенню правил, легко зрозуміти ієрархію та керувати колективом.

Завдяки корпоративній культурі легко систематизувати роботу підрозділів, налагодити комунікацію з клієнтами та ЦА.

Елементи корпоративної культури

Виділяють такі елементи корпоративної культури:

  1. Місія компанії. Це основна мета фірми, яка підходить для грамотного виходу ринку. Як правило, це слоган.
  2. Мета. Необхідно прописувати основні завдання та прагнути їх досягати.
  3. Стратегії розвитку. Робочі плани на кілька років уперед.
  4. Цінності. Це переконання, які мають поділяти всі співробітники.
  5. Вигляд взаємин усередині колективу. Це може бути неформальне, нейтральне чи формальне спілкування. Найкраще вибирати дружній чи нейтральний тип. Формальне спілкування підходить для великих організацій.
  6. Корпоративний стиль. Сюди належить дрес-код, дизайн в офісі, корпоративні кольори. Допомагає зробити бренд відомим.
  7. Правила поведінки. Вони регулюють взаємини всередині команди та допомагають уникнути конфліктів.
  8. Посадові інструкції. Робочі обов'язки кожного члена колективу, завдання, графік роботи. Завдяки цьому співробітники краще розуміють свою зону відповідальності та можуть планувати робочий час.
  9. Інструкції щодо роботи з клієнтами. Кожен член команди повинен розуміти, як вести переговори, взаємодіяти зі споживачами, покращувати сервіс.
  10. Традиції. Кожна компанія має мати свої звички, свята, церемонії.
  11. Способи мотивації працівників. Це можуть бути премії, нагородження та додаткові вихідні.
  12. Робоча атмосфера. Важливо організувати комфортні умови для колективу. У багатьох офісах організовуються обіди, зони для геймінгу, тренажерні зали.

Також кожна компанія може додавати свої елементи корпоративної культури.

Етапи створення корпоративної культури

  1. Проаналізуйте поточну ситуацію. Важливо вибрати відповідальну людину в компанії або запросити фахівця з боку. Необхідно отримати відповіді на такі запитання: чи є корпоративна культура? Щоб ви хотіли змінити чи впровадити?
  2. Оберіть цілі. Важливо визначити, з чим потрібно працювати насамперед. Наприклад, якщо у вас є проблеми у взаєминах у колективі, почніть із них. Однак не слід зосереджуватись лише на одному моменті, а поступово реалізовувати всі завдання.
  3. Сформулюйте ідеї та принципи. Найкраще обговорювати ситуацію разом із колективом. Якщо команда велика, спирайтеся на пропозиції від керівників відділів.
  4. Розробите зведення правил. Детально зупиніться на кожному пункті – вони мають бути зрозумілими для всіх співробітників. Закріпіть документально.
  5. Введіть традиції, створіть комфортні робочі умови.
  6. Плавно впроваджуйте корпоративну культуру – проводьте тренінги, семінари, спілкуйтеся зі співробітниками.

Після деякого часу обов'язково проаналізуйте, як корпоративна культура втілюється у вашій організації. Чи є зміни у поведінці та роботі співробітників? Вивчіть ключові показники. При необхідності підкоригуйте зведення правил або методи їх втілення.

Кращі приклади корпоративної культури 

Усі успішні компанії розробили грамотну корпоративну культуру. Як правило, вона побудована на дружньому спілкуванні співробітників та керівників. Кожен працівник може висловлювати свої претензії та пропонувати різні рішення для завдань. Лідери з повагою ставляться до членів команди та йдуть їм назустріч. Обов'язковою умовою є комфортний робочий простір, обіди, зони відпочинку. Також кожна компанія має свої традиції, корпоративи, тим-білдінги.

Кращі приклади корпоративної культури можна спостерігати у таких світових організацій:

  • McDonald's. Орієнтуються на новаторство, розробляють мотиваційні програми для товаришів.
  • Facebook. Facebook пропонує, відкриті офісні приміщення, акцент на командній роботі та відкритому спілкуванні, конкурентну атмосферу, яка сприяє особистому зростанню та навчанню.
  • Zoom. Девіз компанії – доставка щастя. Постійно працюють над тим, щоб відчуття глибоко задоволення та радості не залишало співробітників, коли компанія зростає.
  • Adobe. Високо цінує різні інновації, що відмовилися від ієрархічної системи.
  • Pixar. Робочі місця співробітників часто виготовлені у формі маленьких будиночків і прикрашені краще, ніж деякі квартири. Також у компанії є правило показувати свою незакінчену роботу іншим членам команди, щоб вчитися приймати критику.

Грамотна корпоративна культура – основа успіху будь-якого бізнесу. Це ефективна модель управління співробітниками та збільшення прибутку. Тому якщо у вас ще немає корпоративної культури, приступайте до її створення якнайшвидше.

Інфо
Автор статті: SEO InWeb
11218 Переглядів
29.12.2022