Дівчатка одягають ляльок у рожеві сукенки, хлопчики граються із синім конструктором і перегоновими треками, жінка береже родинне вогнище, чоловік видобуває для нього «дрова» — ці та інші стереотипи закладаються в нашій голові з дитинства. Досвід авторитетних дорослих і світова історія, рольові моделі «тиждівчинка» і «тижхлопчик» пропонують рухатися за вже прописаним кимось сценарієм, створюючи ілюзію «скляної стелі».
Що це за стеля, чи існує вона насправді та як справи з обмеженнями в IT — розбираємося далі.
5 модулів, які прокачають потрібні керівникові скіли в проведенні інтерв’ю, познайомлять з трендами в найманні, навчать пітчити вакансії так, що кандидати не зможуть відмовлятися від оферів
Програма курсуЩо таке «скляна стеля»?
Термін «скляна стеля» ввели в ужиток американські феміністки у 80-х роках минулого століття. «Скляна стеля» — це перешкода, що заважає просуватися вгору кар’єрними щаблями.
Ще 1980 року серед керівників вищого рівня в компаніях зі списку Fortune 100 не було жінок. З часом ситуація змінювалася: якщо 1995 року жінки-топменеджери в компаніях зі списку Fortune становили тільки 9,6% керівників, то вже 2013-го їхня кількість зросла майже вдвічі — до 16,9%.
За даними консалтингової фірми MSCI, 2019 року кількість жінок-керівників зросла незначно — на 0,4%. У компанії прогнозують, що 2028 року цей показник становитиме 30%.
За результатами дослідження Grant Thornton, найлегше пробити «скляну стелю» в Східній Європі — за їхніми даними, в цьому регіоні 38% керівних посад обіймають жінки, і тільки в 9% бізнесів жінок на провідних позиціях немає взагалі.
Згодом саме поняття «скляної стелі» трансформувалося і стало менше залежати від гендеру. Тепер з обмеженнями в кар’єрі стикаються й чоловіки — це може залежати як від політики компанії, так і від можливостей кар’єрного зростання в цьому бізнесі.
Найчастіше бар’єрами стають:
- вік;
- досвід;
- стать;
- сексуальні вподобання;
- національність;
- віросповідання.
Як складається ситуація з цим феноменом у сфері IT?
За даними DOU, кількість жінок в IT за десять років зросла втричі: з 7% до 20%.
IT — один з головних соціальних ліфтів цього століття. Класний фахівець буде потрібен практично завжди, незалежно від віку, статі, зовнішності й географічного розташування.
Тепер ринок IT доволі перегрітий: попит на фахівців високий, а навчальні матеріали є в широкому доступі, і багато компаній самі проводять безплатне навчання та інтернатуру для потенційних працівників. Саме тому професіонал, незалежно від статі, віку та інших чинників, може швидко розвиватися і «пробивати» скляну стелю.
Компанії добре усвідомлюють, що вправний фахівець, не маючи кар’єрного просування, найімовірніше, почне «дивитися наліво» й шукати інше місце роботи.
Як і в будь-якому суспільстві, певна дискримінація і скляна стеля в жіночій кар’єрі навіть в IT існують дотепер, але з цими явищами активно борються. От хоч би приклад розробника Google Джеймса Деймора, що 2017 року втратив роботу після оприлюднення свого десятисторінкового «маніфесту проти рівноправності». У відкритому листі Деймор просував думку, мовляв, проблема «скляної стелі» жінок у галузі роздута. А низька кількість жінок в IT пояснюється біологічними особливостями й нездатністю до відтворення складних завдань, що їх потребує ця галузь.
Ще одна причина, з якої працівник може довго чекати підвищення, — вік — також не надто актуальна для IT. Технології повсякчас оновлюються, з’являються нові вирішення й можливості, тож уміння опановувати нове стає важливішим за вік працівника. Для прикладу, середній вік працівників Google та Amazon — 30 років.
Ознаки «скляної стелі»
Видання The Economist виділяє два промовистих сигнали про те, що людина вперлася в «скляну стелю»:
- Те, що ви раніше робили для просування кар’єрними щаблями, вже не працює.
- Менеджер або особи, які ухвалюють рішення про підвищення, не можуть пояснити кар’єрний застій і говорять щось на кшталт «нова посада ще не на часі».
Як уникнути «скляної стелі»
Якщо вважати, що на будь-якій посаді й у будь-якій компанії впрешся в скляну стелю, рано чи пізно так і станеться. Щоб керівник і оточення помітили готовність фахівця розвиватися й підійматися кар’єрними щаблями:
- Визначте свої кар’єрні цінності й послідовно їх транслюйте. Якщо фахівець і сам не певен, хоче він стати лідом або ж йому комфортніше розвиватися лінійно, керівництво й поготів навряд чи просуватиме когось всупереч його волі.
- Оцініть себе як фахівця. Подекуди «скляна стеля» є тільки в голові в людини, а насправді бар’єрів для розвитку немає. Проаналізуйте вакансію, що на неї претендуєте, складіть список скілів і талантів професіонала, який для неї підходить, — і порівняйте зі своїми навичками. Можливо, в якихось моментах треба «прокачатися», а десь ви вже навіть overqualified.
- Відверто говоріть про своє бажання рости. Кар’єрні щаблі — це геть не та царина, де скромність прикрашає. Під час працевлаштовування обговоріть з ейчаром або менеджером свої перспективи в компанії, який кар’єрний ріст передбачає ваша позиція, як часто бувають перегляди, підвищення і призначення. Результати вашої роботи тільки підкріплюють бажання рухатися вперед.
- Ухваліть рішення. Якщо «скляна стеля» — це реальність на поточній позиції в компанії, але ваші амбіції і таланти просяться на волю, чи варто триматися за цю посаду? Відверто поговоріть з керівництвом про свої кар’єрні перспективи, і, якщо відповідь вас не задовольнить, варто замислитися, залишатися «на місці» або шукати перспективніші пропозиції.
- Якщо ви вирішили змінити компанію, почніть зі складання критеріїв для вакансії вашої мрії. Оцінюючи пропозиції про роботу, порівнюйте їх зі своїм вішлистом: наскільки сподівання збігаються з реальністю? Чи передбачає нова позиція, навіть з цілком пристойним офером, можливості зростання або ж компанії потрібен стабільний лінійний неамбітний працівник.
Якщо ж відчуття «скляної стелі» в компанії пов’язане з якимись стереотипами й дискримінацією, як-от «занадто молодий для керівника», «жінка не може очолювати відділ», «він замало працює в компанії, щоб йти на підвищення», «наші топменеджери — чоловіки», то з такою компанією ліпше прощатися. Замість витрачати сили на переконання дорослих людей, доречніше показати свої таланти й ефективність тим, хто в них зацікавлений і менш зашорений.
«Скляна стеля» давно перестала бути суто жіночою проблемою. Зіткнутися з необґрунтованими перешкодами на шляху до успіху й кар’єрною кризою може будь-яка людина, незалежно від віку, зовнішності, статі, віросповідання, сексуальних уподобань тощо. За таких обставин важливо все добряче обміркувати і зрозуміти: наскільки ви можете вплинути на ситуацію та чи варта гра свічок (і нервів).
Будь-яка дискримінація — це відповідальність агресора, але аж ніяк не провина того, хто потрапив «під роздачу». Якщо ж для «скляної стелі» в кар’єрі є об’єктивні причини, які ви можете змінити, — це класний виклик собі та своїм професійним якостям.
5 модулів, які прокачають потрібні керівникові скіли в проведенні інтерв’ю, познайомлять з трендами в найманні, навчать пітчити вакансії так, що кандидати не зможуть відмовлятися від оферів
Програма курсу