Гризла тут якось над клавіатурою кавунову кірку і подумала, що писати про тексти в рекрутингу більше не варто - дохла тема. Начебто живемо в епоху Главреда, коли все зжовано - який сенс переливати з порожнечі в порожнечу? Але тут, як і належить, знизу постукали. В Лінкідин.
Не приховую – надихнулася. І якщо часом у вас майнула думка, на який знову піднімати тему про тексти - я зараз покажу, що в мене лежить в столі (зрозуміло, всі персонажі вигадані, всі збіги випадкові):
Немає бажання розплескати жовч, щоб потішити ПВВ. Є бажання, щоб рекрутери частіше вимикали автопілот і не лажали професію. Штампи народжуються від того, що трішечки по * уй - адже куди зручніше взяти розхожий шаблончик і зістругати з нього лист, ніж заклопотатися на тлумачний і людяний текст. І так, хлопців, щоразу, коли ми врубуємо байдужість, не важливо де – у сексі, художній вишивці, кодингу, у тексті – тут же трапляється лажа. Покажу вам дещо з коханого: стукачечки в лінкедін.
Зібрала в одну картинку, щоб наочніше. І смуток навіть не в тому, що всі запити ніби з однієї скриньки. Засмучує, що і без того обмежена кількість символів у текстовому полі використовується марно.
Пара моментів з цього приводу не подумати:
- те, що ви прекрасна Інгеборга з компанії Ракета Софт читач бачить на ім'я відправника або дізнається з підпису. Немає сенсу витрачати на це цілий рядок – замість довгого інтро краще згадати технології/формат роботи/фішки проєкту.
- (стосується не тільки стукаток, а й листів). Вигляньте у вікно – вік дигіталізації на дворі. Найчастіше пошту ми перевіряємо вже не з комп'ютера, а з телефону. Так от, у телефонному форматі поштовий сервіс підтягує перший рядок повідомлення. Це означає, що зустрічають вас за цим першим рядком.
Увага питання: який лист технічний фахівець відкриє, а який надішле в топку?
Так, розумію - починати лист не зі “Здрастуйте, мене звуть… я рекрутер ст. . . компанії” - розрив шаблону, адже нас вчили вітатися та бути ввічливими.
Але на моє відчуття - ввічливість, це коли ти потурбувався: заощадив чийсь час, викинув з тексту штамповане гівно і приніс добру звістку. І якщо говорити про “гіпнотичну формулу трепетних текстів”, то вона одна:
Насамперед говоримо про те, що може бути корисним для читача. Після - про себе
Зрештою, представитися можна і після першого абзацу. Забави заради: спробуйте вилізти з шаблону та поекспериментувати - а потім напишіть, як у вас з конверсією.
Вчимо закривати вакансії оперативніше та якісніше. Спікери курсу: Ірина Шамаєва, Стаська Падалка, а також експерти з Garmmarly, DataArt, Медіа-Групи України та, звичайно, Indigo Tech Recruiters.
Дивитись програмуЩе трохи повторюваних штампів:
“звернула увагу на ваш досвід та вирішила запропонувати вакансію” - стандартний зручний оборот, який юзають навіть ті, хто не вникає у профайли.
Або напишіть, який конкретно досвід (технології, посада, проєкт) ви маєте на увазі, або не посилайтеся. Як тоді писати? Конкретно та чесно.
Наприклад: “бачу, що зараз залучені до такого проєкту… цікавий ваш досвід з (які конкретно технології/робота з якими проєктами). . . ,
оскільки якраз використовуємо на проєкті (технології)… і шукаємо людину, яка зможе вирішити такі завдання: (що конкретно робити і які завдання вирішувати насамперед). . . ” - так людина розуміє, що ви запарилися, вчиталися в його біографію і зараз мовитимете у справі, а не для краси.
Ще. З нев'янучого: реверанси
Хлопці, якщо любите бути знизу - не тягніть проекції в рекрутинг. По суті, добре сформульована пропозиція про позицію – це бізнес-пропозиція. У діалозі є два фахівці: один пропонує можливість професійних змін, інший - або приймає цю можливість, або ні. Вести діалог не на рівних дуже не круто.
А “спробувати щастя” та “привернути увагу” краще в іншому місці.
Ще. Легкі наїзди та претензії
Посилання зрозуміле: ви написали, людина не відповіла і ви все ще сподіваєтеся на зворотний зв'язок. Але букв немає інтонації, тому формулювання читається, як претензія. Якщо не впевнені, як вас чує співрозмовник, підстрахуйтеся ненав'язливим питанням.
Наприклад: “кілька днів тому писала…… Раптом не побачили? Пробую ще раз”. Сенс той самий, а читати приємніше. Ще:
Варто бути акуратніше з оборотами на кшталт “ваш досвід безперечно допоможе розвиватися”, “ваша кандидатура підходить під вимоги вакансії” та “ви той, кого ми шукаємо”.
Як мінімум, тому що людині, яка читає листа, ваша пропозиція може бути нецікавою. І тоді розмови про те, що ЙОГО досвід “якраз те, що потрібно ВАШІЙ команді” – не більше, ніж ваші особисті суб'єктивні проєкції, які ви вивалюєте на читача.
Натомість – просто дайте переконливих фактів про проєкт і поясніть чому написали саме йому.
Наприклад:
"Нашій команді зараз дуже потрібна людина з експертизою…., щоб (що робити? Які завдання вирішувати на проєкті?)… Очевидно, що прямо зараз ви залучені до проєкту (тут прямий можна відразу поточний проєкт, який ви підглянули в Лінці)… Але раптом не проти познайомитися на перспективу… Готові мотивувати, створювати необхідні умови й навіть чекати (останнє опціонально, звичайно ж).
Ще про наїзди в тексті:
Те, що читач нічого не втрачає, просто відповівши на ваш лист – це так. Але він повинен відповідати й витрачати свій час те що, що йому малоцікаво. Не маніпулюйте позицією того, хто просить.
Хочете, щоб вам відповіли? Замість “не втрачаю надії на зворотний зв'язок” та іншого, спробуйте дізнатися, що людині цікаво. Який проєкт йому потрібний? У якому напрямі хоче розвиватись? Може, зараз він нічого не шукає, але готовий знайомитися на потім. Так і спитайте.
Як мінімум: наступного разу зможете зробити тямущу пропозицію. Як максимум: потоваришуйте.
Ще. Негативний контекст
Бувають ситуації з негативним контекстом – наприклад, коли потрібно відмовити кандидату за підсумками співбесіди. Або коли трапився поганий відгук про компанію/інтерв'ю.
І ось тут є велика спокуса сховатися за стандартні конструкції.
Все це розхожі фрази з душком, які ми використовуємо, коли нічого сказати або коли потрібно сказати неприємне, але нам ліньки / ми боїмося / не знаємо як викручуватися. Чарівних пігулок не буде - потрібно просто робити нормально та по-людськи.
Я знаю ситуації, в яких рекрутери вели найтепліше спілкування з кандидатами на всіх етапах інтерв'ю. І коли на фінальній співбесіді все закінчувалося, а потім навздогін прилітав формальний лист у стилі "дякую за ваш час" - повірте, це боляче. Напишіть як є. Якщо у вас гарні стосунки – скажіть, що переживали. Дайте найдокладніший зворотний зв'язок, який тільки зможете роздобути у менеджера (так, знаю. Іноді добитися виразного фідбека від менеджменту нереально, але хто ми такі, щоб здаватися?). Поділіться інструментами для розвитку, якщо є можливість.
Замість “зв'яжемося з вами у найближчому майбутньому” (начебто ця чергова фраза має на увазі щирий намір продовжити комунікацію) куди конкретніше та тепліше звучить “давайте знову повернемося до діалогу через 10 місяців”. Але здається, це довга історія для окремої нотатки. Трохи видихну і поговоримо трохи про те, як не ображати людей, коли пишеш відмову за підсумками співбесіди.
* ЗИ. Важливо: текст – вкрай суб'єктивна штука. І звичайно, мої приклади не стандарт, так що не претендую. Хочете – погоджуйтесь. Хочете – ні. Але якщо хоч на хвилинку ікнуло і захотілося вимкнути автопілот – це бінго. За цим і прийшла до ефіру.
Мир!
автор: Злоя Борщ