QA

QA-спеціаліст відповідає за якість продукту. QA охоплює контроль відповідності продукту усім стандартам, аналіз даних і поліпшення якості. А також планування і створення тестів, здійснення тестування та документування знайдених багів і помилок (QC, Quaity Control). У невеликих компаніях QA часто виконує обов'язки тестувальника (що наближено до QC). Іноді ці професії не розрізняють. Маючи перелік обов'язків, притаманних для професії тестувальника, вакансія може мати назву «QA-інженер».

Також є фахівці з QA Automation, які автоматизують тести і перевірку результатів за допомогою програмних засобів.

Обов'язки QA-фахівців

Тестувальник:

  • проходження тест-кейсів і чек-листів;
  • документування знайдених багів і дефектів;
  • розроблення тестової документації;
  • повторне тестування виправленої програми.


QA (додатково до завдань тестування):

  • робота над поліпшенням якості продукту, оптимізація процесів тестування;
  • аналіз результатів тестування і виявлення причин дефектів;
  • планування тестування, написання тест-кейсів, позитивних/негативних сценаріїв;
  • комунікація з розробниками;
  • відстеження життєвого циклу помилок.


Automation QA:

  • автоматизація тест-кейсів;
  • налаштування тестових оточень, підготовка даних;
  • написання, виконання і підтримка працездатності автотестів, тестових скриптів;
  • інтеграція з системами CI/CD;
  • розроблення фреймворку для автоматизації.

 

QA тестувальники: основні скіли

  • Уміння складати тестову документацію: тестові сценарії, тест-план, тест-кейси, чек-листи.
  • Знання видів тестування і умов застосування кожного з них.
  • Робота з системою відслідковування помилок – баг-трекером (наприклад, Bugzilla, Mantis або універсальніші системи управління проєктами Redmine, Jira).
  • Проєктування тестів завдяки технікам тест-дизайну (поділ на класи еквівалентності, аналіз граничних значень, діаграми перехідних станів, таблиця можливих розв’язань).
  • Знання баз даних і написання базових запитів до них.

 

Для Automation QA додатково необхідні знання мови програмування (обмеження щодо конкретної мови залежить від мови на проєкті) і такі навички:

  • використання фреймворків розроблення та інструментів автоматичного тестування (Selenium, UFT, Ranorex, Katalon Studio);
  • робота з системами контролю версій (Git, SVN, Mercurial) і репозиторіями коду;
  • робота з системами безперервної інтеграції (Jenkins, TeamCity).

Запитання про рекрутинг QA-фахівців

Ми зібрали найпоширеніші запитання керівників компаній, яким допомогли знайти QA-фахівців, і підготували відповіді на них. Потрібно більше інформації? Напишіть нам.

1. Кого варто найняти: QA-фахівця чи тестувальника?

Це залежить від завдань: тестувальник знаходить і документує помилки, щоб їх виправили. QA-інженер виконує глобальніші завдання, він націлений на поліпшення якості самого продукту і процесів, пов'язаних з його розробленням. Він сфокусований на тому, щоб попередити появу помилок. Але тестувати теж може. Якщо вам потрібен просто тестувальник, але ви називаєте посаду «QA», працівник здивується вузькому колу завдань і відсутності можливості впливати на процеси.
Якщо у вас поки взагалі немає QA, то варто насамперед найняти Manual QA. Коли потрібна буде автоматизація, тестувальники та QA, імовірніше за все, порушать це питання.
У деяких компаніях, особливо при Agile-підході, завдання QA частково можуть виконувати розробники. Використовують такі методики, як Code Review і Test-Driven Development. Але справа не лише в технічній бездоганності коду. QA можуть знайти проблеми, з якими зіткнуться користувачі – а перераховані методики не призначені для цього. Окрім того, все-таки середня зарплата розробника вища, ніж QA, тому рішення обійтися без QA може коштувати дорожче.
Значних відмінностей у скілах та обов'язках немає. У тестуванні мобільних застосунків є свої особливості (наприклад, врахування обмеженої пам'яті або переривань роботи застосунку дзвінками, SMS тощо), але вглибитися в них нескладно. А для QA-ігор зазвичай потрібен ігровий досвід.