Очікування від лідерів змінюються, і якщо не знати, не вміти, помилятися — це нині не проблема, то нездатність чути та розуміти людей, їхні емоції зазвичай — ознака профнепридатності. Команда — найвища цінність, бла-бла-бла. А скільки реально часу в робочому графіку менеджерів займає спілкування з людьми? На це завжди немає часу. Ми з командою it рекрутерів Indigo замислилися: що можна зробити для своїх підлеглих за кілька вільних хвилин, щоб покласти ще одну цеглинку в стіну гарних взаємин? А отже — і продуктивної спільної роботи?
1. Поцікавитися, як справи
Банально, еге ж. Але, якщо чесно — чи часто ми робимо це для наших команд, колег, підлеглих? Питаємо «Як справи?» усвідомлено, розуміючи: є реальний ризик, що людина дійсно візьме та розповість? Експерименти підтверджують, що якщо замінити звичне «Як справи?» на близьке за звучанням (російське «как дела?» замінювали «кадиллак») — люди цього навіть не помітять. Більшість кине у відповідь звичне «Нормально» — от і поговорили. Щоб розвинути діалог, є сенс знати щось про підлеглих. Тоді можна задати утючнюючі питання — як хворе коліно? доньки-близнюки в новому садочку? новосілля? І вислухати відповідь — очі в очі, не скролячи при цьому смартфон. Так просто і так складно водночас.
2. Принести напій
Це працює не тільки з близькими та друзями. Просто уявіть, скільки шаблонів розірветься: підлеглий у запарі, а бос приносить йому втішний напій. Вищий пілотаж — якщо ви ще й знаєте, який саме напій улюблений. Дедлайн горить, сльози розпачу течуть — аж ось тобі какао з маршмеллоу, чай з трьома цукру чи зелений смузі. Люди такого не забувають.
3. Запросити на ланч
Чудова нагода, по-перше, все-таки і самому цей ланч з’їсти раніше, ніж настане ніч. І прогулятися. І отримати шанс поспілкуватися з javascript developer не про код, а неформально, на відсторонені теми. Аби, знову-таки, мати про що питати наступного разу. І зменшити кількість цих незручних мовчанок у ліфті.
4. Розповісти про себе
Щось особисте. Межа в кожному колективі різна, але це дуже цінне: коли команда бачить у керівникові не тільки роздавача завдань і принагідно «триндюлинок» — а людину, то і відносини стають більш людяними. Весела історія про домашнього папугу, кейс про те, як підступно перед вихователем підставила власна дитина, остання прочитана художня книга — годиться все, що розкриває вас поза роботою.
5. Поговорити про сенс
Лідер є генератором сенсів. І людям це необхідно — вони хочуть розуміти, заради чого стоять у заторах, ламають голови та списи на нарадах, засиджують певну групу м’язів щодня. Поговоріть про сенс неформально, нагадайте про нього — по-людськи, а не нудною роздруковкою на стіні.
6. Привітати з чимось
Із річницею роботи в компанії, наприклад. Із круто виконаним завданням. Неочікувано високим результатом. Помилкою — адже тепер ваш працівник ще сильніший та розумніший, а відтак — і вся ваша команда!
7. Проявити довіру
Потужна фішка — показати людині, що ти їй довіряєш. Досвіду, знанням, особистим якостям. Це легко — просто не контролювати, не перевіряти: «Я знаю, що ти зробиш круто». Вуаля! Дайте людям можливість брати на себе ризики та доводити, собі і вам, що вони можуть.
8. Розказати про свій факап
Професор Kellogg School Лі Томпсон із колегами проводив експеримент, який довів: люди активніше пропонують ідеї, якщо заздалегідь із ними поділитися історією про якийсь факап чи незручну ситуацію. У командній роботі такий прийом допомагає людям видихнути: якщо вже керівник помиляється та так просто про це говорить — це не так уже і страшно? Дозволяє діяти сміливіше та впевненіше.
9. Дізнатися особисту думку
Коли впливові люди вирішують важливі проблеми, щось не клеїться, і раптом Великий Бос питає в підлеглого, що думає особисто він. Ефект буває вражаючим. По-перше, мотивація людини злітає (якщо в компанії нормальна культура і таке запитання — не передвісник кривавої розправи). А по-друге, це реальна можливість почути щось важливе: з висоти польоту гвинтокрила, на якій зазвичай перебувають керівники, зручно бачити бізнес загалом. Але важко розгледіти важливі деталі — можливо, протяги по всій будівлі гуляють через оте розбите віконце на другому поверсі, про яке ви і гадки не мали.
10. Поцікавитися особистим проектом
Зазвичай у людей є не тільки робота і родина, а і власні ініціативи та проекти, яким вони приділяють багато часу. Такі речі про команду корисно знати. Людям приємно, що керівник знає їх не тільки як php developer у червоному светрі чи маркетолога з кучерявим волоссячком, а і про особисті волонтерські проекти чи роман, який от-от вийде друком. До речі, низка командних та корпоративних проектів виросли саме з поодиноких захоплень окремих працівників.
11. Розв’язати проблему
Навантажений особистими траблами працівник навряд чи буде продуктивним. Отже, варто цікавитися проблемами своїх людей. Дуже часто для працівника ситуація складна настільки, що про роботу думати фізично неможливо, а в компанії ресурсів достатньо, щоб допомогти — і забути: це можуть бути не тільки фінансові ресурси, а і, наприклад, організаційні (більш гнучкий графік, тимчасово віддалена робота, перехід в інший проект тощо). Іноді це просто індульгенція на позаплановий вихідний серед тижня. Іноді це просто «Поїдь додому та проспись, зустрінемося вранці».
12. Подякувати
Бажано — за щось конкретне, непогано б — якщо публічно. Подяка — це та валюта, яка від вас не потребує нічого, а співробітника зробить багатшим на позитивні емоції. Так, гарна робота — це обов’язок, за це платять грошима. Але кожний заслужив на своє «Thank you for your service», хіба ні?
А що приємного для людей робите ви?
автор: Катерина Маєвська