Будь-яка співбесіда частково схожа на партію в покер. На початку зустрічі всі гравці сидять з кам’яними обличчями, а з розвитком гри розкривають свої карти. Основна відмінність лише в тому, що від процесу інтерв’ю можуть виграти всі учасники — і компанія, і претендент на вакантну посаду.
Як підготуватися до проходження співбесіди та опинитися за покерним столом з фулгаузом з аргументів, чому саме ви підходите на відкриту позицію, і навичок, які підтверджують ваші слова, і домовитися з роботодавцем на вигідних умовах — розбираємося.
5 порад, як підготуватися до співбесіди
Порада № 1: виконайте домашню роботу
За даними Twin Employment And Training, 47% претендентів не отримують заповітного оферу через те, що погано підготувалися до співбесіди й нічого не знають про компанію. Тому для початку варто вивчити всю доступну інформацію про вакансію та компанію, почитати відгуки працівників на профільних сайтах і прийти на зустріч озброєним фактами до зубів.
Не буде зайвим перед зустріччю уточнити, хто саме проводитиме співбесіду, — щонайменше щоб розуміти рівень підготовки інтерв’юера й коректно до нього звертатися.
Поінформованість про справи компанії стане додатковим балом в уявному рейтингу фахівця з наймання.
Порада № 2: продумайте імідж
Ускочити в клопіт із вбранням, збираючись на співбесіду в незнайому компанію, — як раз плюнути. Варто уточнити в рекрутера, яка форма одягу заведена в колективі, та заздалегідь продумати, у чому йти на співбесіду.
У більшості сучасних ІТ-компаній неформальний стиль одягу, і ніхто не вимагатиме «білого комірця» на зустрічі — особливо, якщо співбесіда відбувається в режимі онлайн. Однак за будь-якого дрес-коду на співбесіді буде доречний чистий, охайний і випрасуваний одяг стриманих кольорів і без яскравих акцентів. Найяскравіше на інтерв’ю повинні виявлятися ваш досвід і навички.
Порада № 3: вивчіть посаду
Стисло з вашими навичками й досвідом ейчар ознайомився ще заочно, з резюме. Особиста зустріч допомагає протестувати софт-скіли та з’ясувати, як ваші професійні навички співвідносяться з відкритою позицією компанії.
Перед інтерв’ю варто добре вивчити суть посади та продумати, як можна поліпшити розповідь про себе в контексті бажаної посади. Доведіть свою компетентність, наведіть приклади ситуацій, з якими стикалися в минулому, і розкажіть про шляхи їх розв’язання, опишіть свої навички та здобутий досвід.
Важливо не тільки розуміти, чому вам потрібна ця робота, а й уміти аргументувати, чому ви їй потрібні, — і донести це до співрозмовника.
Порада № 4: будьте чесні
У сучасному світі, де практично будь-яку інформацію можна перевірити двома кліками, лукавити на співбесіді — відразу провальна стратегія. Замість прикрашати свої таланти й скіли, ліпше подумайте про те, щоб презентувати наявні переваги у правильному світлі та контексті бажаної роботи.
Порада № 5: будьте приязні
Від хвилювання можна збиватись і плутати слова, а можна піти в іншу крайність і здаватися байдужим та холодним, не знаючи, як пройти співбесіду вдало. Найправильнішою манерою поведінки буде природність.
Не варто закриватися чи перегравати: навіть якщо співрозмовник не відчує фальші, його може злякати така поведінка. Так, наприклад, за даними Inc, 76% ейчарів відкидають кандидатів, які здаються їм зарозумілими.
Як пройти співбесіду: питання та відповіді
За даними Work.ua, є три основні питання на співбесіді. З вашим досвідом та рекомендаціями інтерв’юер може ознайомитись і заочно, тому під час зустрічі на передній план виходять такі поїнти:
- Ви зможете виконувати цю роботу?
- Вам подобатиметься ця робота?
- Чи зможемо ми працювати разом?
Питання можуть ставити алегорично й повторювати кілька разів у різних варіаціях, але саме ця інформація найбільше хвилює потенційного роботодавця.
Заздалегідь підготуйте відповіді на ці питання, зважаючи на те, що:
- коли роботодавець питає, чи зможете ви виконувати цю роботу, його цікавлять навички;
- у відповіді на питання, чи вам подобатиметься робота, тестується ентузіазм;
- а перевіряючи, чи зможете ви працювати разом, інтерв’юер хоче дізнатися про вашу здатність продуктивно взаємодіяти з іншими.
Крім того, варто підготувати відповіді й на інші питання, які часто ставлять на співбесідах. Наприклад:
Чому відгукнулися на нашу вакансію?
Відповідаючи на це питання, варто зазначити, що саме привабило вас у конкретній вакансії. Це може бути щось в описі чи сама компанія, про яку ви чули багато доброго. Розкажіть про те, чого немає в інших, і зробіть акцент на перевагах роботодавця.
Чим ви будете корисні на цьому місці? Як ви уявляєте свою роботу?
Щоб відповісти на це питання, перед тим обов’язково треба проаналізувати вакансію. Визначте основний біль і потребу роботодавця та накладіть зверху свої скіли, що допоможуть закрити запит компанії.
Чим ви відрізняєтеся від інших кандидатів?
Питання з зірочкою, на якому деякі кандидати намагаються виділитися, принижуючи своїх потенційних суперників. В іншому варіанті це питання ще може звучати як «Чому ми повинні взяти на цю позицію саме вас?». Правильна відповідь на обидва питання — розкрити свої сильні сторони й досвід у контексті конкретної вакансії.
Чому ви залишили колишнє місце роботи?
Це одне з топпитань, яке ставлять майже на кожному інтерв’ю. Не варто некоректно висловлюватися про попередню компанію чи навпаки — вигадувати небилиці. І те, й інше відштовхне інтерв’юера та змусить задуматися про казки, які ви розповідатимете після роботи в новій компанії.
Якщо на минулому місці роботи причиною звільнення став конфлікт, приховувати це не слід: ейчар може легко перевірити інформацію за своїми каналами. Варто заздалегідь підготувати чесну, коректну та конструктивну відповідь.
Особливості співбесід в ІТ
Про те, що ринок ІТ перегрітий і попит на кандидатів вищий, ніж пропозиція, не писав, мабуть, лише лінивий. Однак, навіть попри певний ажіотаж на ринку праці, класний офер у компанію мрії не впаде просто на голову одразу після того, як ви встановите у своєму LinkedIn статус «відкритий до нових пропозицій». Наявність релевантних навичок, володіння бажаним стеком технологій і потрібний набір софт-скілів також відіграють свою роль. Саме ці характеристики фахівці з наймання перевірятимуть на інтерв’ю передусім.
Кількість і порядок етапів співбесід у різних компаніях можуть відрізнятися. Зазвичай цей процес складається з трьох етапів:
- інтерв’ю з рекрутером чи фахівцем HR;
- технічна співбесіда;
- інтерв’ю з менеджером проєкту чи тимлідом.
Іноді ще можуть проводити додаткове інтерв’ю перед відправлянням оферу, щоб відповісти на всі питання, які в кандидата з’явилися після попередніх етапів відбору.
Як успішно пройти співбесіду без досвіду роботи
Якщо досвідченим фахівцям почасту досить змінити статус у LinkedIn або розмістити резюме на сайті з пошуку роботи — і роздивлятися пропозиції від рекрутерів, — то для новачка процес буде не таким легким.
Гарна новина в тому, що багато ІТ-компаній самі залюбки стають кузнею кадрів і набирають працівників без досвіду або з мінімальним технічним бекграундом, щоб прокачати їх «під себе». У разі старту з нуля фахівцеві може стати в пригоді участь у гакатонах, конкурсах, мітапах, профільних заходах та досвід розроблення власних продуктів — якщо не для замовника, то хоча б для портфоліо.
Раніше ми вже розповідали про безплатні курси та стажування, які допомагають здобути досвід тестувальникам, а також прокачати скіли в Java, PHP, C#, QA. Окрім наочного підтвердження досвіду, це чудова можливість попрактикуватися, проапгрейдити свої навички та зрозуміти, як проходити співбесіду.
Роботодавці в ІТ лояльно ставляться до працівників без досвіду або з мінімальним досвідом. Так, стартові умови таких вакансій можуть бути не дуже привабливими — стажування, trainee-, junior-позиції, — але за належної бази знань та величезного бажання отримати роботу цілком реально. Крім того, навіть відбори, на яких ви не отримаєте офер, — важливий момент у скарбничці знань про те, як вдало пройти співбесіду.
Новачки та досвідчені працівники, джуни та сеньйори — тією чи іншою мірою кожен готується до зустрічі з інтерв’юером і хоче знати, як успішно пройти співбесіду. Сподіваємося, наші поради допоможуть вам отримати омріяний офер з найліпшими умовами та знайти роботу мрії. Успіху!